Er kwamen gisteren en vandaag veel reacties binnen op het Spreekbuis-artikel: ‘3FM Serious Request haalt stuk minder geld op’. Het waren vooral negatieve reacties, want volgens veel lezers had Spreekbuis de behaalde donatiesopbrengsten niet mogen vergelijken met vorige edities. Er kwamen reacties binnen zoals: ‘Elke euro is er één’, ‘SR is geen wedstrijd. Alles wat zij ophalen is geweldig!’, ‘Beter dan niets doen’ en ‘Wat een zure titel!’. Uiteraard zijn dit allemaal begrijpelijke opmerkingen.
Een charitatieve actie als Serious Request zou eigenlijk iedereen moeten ondersteunen. Dat zal ik vanuit Spreekbuis ook doen. Spreekbuis is echter ook een platform dat de discussie niet uit de weg gaat en af en toe de vinger op de zere plek durft te leggen.
Het was tenslotte NPO 3FM zelf die bij succesvolle edities de opbrengsten vergeleek met andere edities. Daarnaast had voorgaande Serious Request edities ook wel een soort van wedstrijdelement in zich. Meestal was het een race tegen de klok om vorige records te verbreken. Nu de huidige opbrengsten minder zijn dan voorgaande edities, is het geen schande om dit ook te vermelden. Er mag dan wel voor een andere insteek gekozen zijn, geheel afscheid van de Serious Request-formule heeft men niet genomen. En dat is uiteraard ook niet nodig.
Al eerder werd op Spreekbuis gemeld dat een radiozender met 2,5% marktaandeel eigenlijk een landelijk event als Serious Request niet kan dragen. Voor het beste resultaat voor het goede doel had NPO andere keuzes kunnen maken. Bijvoorbeeld een combinatie met het razend populaire Top 2000-event. Door een charitatief karakter aan die Top 2000 te koppelen, zijn ook direct alle monden gesnoerd van criticasters die de Top 2000 niet bij een publieke omroep vinden passen. Het Glazen Huis kan dan direct in het Top 2000-Café worden geïntegreerd. Succes gegarandeerd! Vooral als je bedenkt dat de NPO Radio 2 -als we naar gemiddelde leeftijd kijken- meer bereidwillig is om te doneren.
Nog mooier zou zijn als alle andere media de Serious Request-acties mogen adopteren. Met de steun van De Persgroep, Telegraaf, RTL en Talpa kan Serious Request weer uitgroeien tot een groot publiek event. NPO kan de merknaam dan aan een goede doelenstichting doneren. All for the good cause!
Update:
Met een derde van het aantal inwoners weet Vlaanderen met zijn Serious Request-variant ‘De Warmste Week’ 13x zoveel op te halen. Het is geen wedstrijd, maar wel een gemiste kans.
Richard Otto is uitgever van Spreekbuis.nl en extern consultant op gebied van marketing, communicatie en PR voor diverse (media)bedrijven.
Geef als eerste een reactie