De kracht van podcasts begint nu echt voelbaar te worden en dat is mooi. Neem recentelijk het half uur durende interview van Ruud de Wild met ex-RTL4 topman Erland Galjaard. De ene na de andere scoop uit dit gesprek haalt het entertainmentnieuws. De ‘30 minuten rauw’ podcast van De Wild staat dan ook al dagen op nummer 1 in de podcasthitlijst van iTunes.
Maar hij wordt op de hielen gezeten door een andere radiogrootheid die de overstap naar audio on demand gemaakt heeft: Robert Jensen. Hij interviewt hierin geen gasten maar geeft zelf op zijn onnavolgbare wijze z’n ongezouten mening over jan-en-alleman, waaronder tv criticus Angela de Jong (die juist hij dik noemt). Ze vechten een kat-en-muis spel uit, Angela via haar TV columns, Robert via zijn podcast.
Heel anders was het toen ik in 2008 begon met podcasten. Dataverkeer was nog best duur dus koos ik vooral voor korte radiofragmenten, phoners en grappige video’s om te verspreiden als podcast. De eerste gesproken podcasts durfde ik niet langer dan hooguit 15 minuten te laten duren. In die 10 jaar heb ik vele initiatieven zien komen, zien gaan, maar nog nooit zó veel als het afgelopen jaar. Het heeft nog lang geduurd. Maar net als mijn TV avonden geen enkele live uitzending meer bevat, zijn mijn autoritjes eigenlijk ook allemaal gevuld met interessante audio via 4G. Recentelijk mijn mobiele telefoonabonnement maar omgezet naar unlimited data zodat ik me niet druk hoef te maken ooit zonder te komen zitten. Mijn autoritten zijn nog nooit zo inspirerend geweest en omgevlogen. Je zou je bijna gaan verheugen om weer in de file te komen te staan met zoveel interessante (gratis!) audio.
Het blijft raar en vreemd dat dé grote audio- en videoprovider van Nederland, Talpa Networks, hier niet ook op inspringt. Het zijn de publieke initiatieven, de kranten, de NPO en BNR die gretig dit gat induiken. Wacht Ome John op een duidelijke winnaar in podcastland om hem of haar daarna binnen te hengelen? Ik snap de strategie maar er lopen op de Bergweg in Hilversum zó veel mensen rond die de hele dag aanwezig zijn; geef die mensen een microfoon, laat ze brainstormen over een niche die nog niet bediend wordt of een TV format waar een leuke spinoff van gemaakt kan worden en laat ze aan de slag gaan. Het kost je niks extra’s, de studio’s zijn er al én je kunt naar hartelust experimenteren. Voor hetzelfde geld rolt er een hit uit. Ook je gevestigde personalities kun je, als ze dat willen, een podcastserie laten maken over iets wat hun aan het hart gaat maar waar ze op de radio maar mondjesmaat over kunnen praten. Zie het succes van Jensen, De Wild en ook mijn eigen podcasts. De podcastserie ‘Leven Zonder Stress’ waarin ik met schrijvers en sprekers over thema’s als burnout, mindfulness en meditatie praat, tikte vorige maand de magische grens van 100.000 luisteraars aan. Zonder promotie, zonder budget, puur door mond-op-mond reclame en bevlogenheid.
Ik geloof dat Giel Beelen al wel zelf iets aan het produceren is op podcastgebied en ook Coen Swijnenberg van Coen en Sander doet voorzichtige stapjes, alsmede de jongens van Slam! Iemand moet gewoon even met een grote megafoon naar Laren of Hilversum rijden en ‘wakker worden’ roepen tegen de ‘man in charge’. Als Talpa namelijk óók instapt in podcastland dan krijgen we naast de early adapters, hoogbegaafden en audiogeeks ook de grote massa aan boord. Ik weet dat een veelgehoorde klacht van radiobazen (ook bij de NPO) is ‘ja we gaan onze content niet zomaar weggeven aan die Amerikaanse en Zweedse bedrijven’. Uiteindelijk zal je 4G of 5G gewoon moeten gaan zien als FM. Wees blij dat mensen je opzoeken en wíllen luisteren. Dat een Amerikaans bedrijf dat als eerste faciliteert is niets nieuws, de Top 40 en moderne popradio komt nou eenmaal ook uit Amerika. Maak er slim gebruik van en je hebt er zo een verdienmodel bij. Deze podcasts kunnen namelijk ook gesponsord worden. De reclameblokken bij 538 zitten inmiddels zo vol dat mocht Talpa Networks nog meer geld willen gaan verdienen met audio, er maar een ding opzit: audio on demand. Geen extra dure FM frequenties, geen drukkosten, geen personeel wat je extra in hoeft te huren: alleen even slim intern kijken wie er wat kan maken en gaan met die goedkope banaan.
Patrick Kicken is radio-dj, podcaster en social entertainer
Geef als eerste een reactie