Het is zomertijd dus we zien veel herhalingen op TV. Normaalste zaak van de wereld. En
helemaal niet zo erg als het lijkt. Wat maakt mij het nou uit of iets voor een tweede of zelfs
derde keer op TV is, als ik het nog niet gezien heb is het nieuw voor mij. Zelfde geldt voor
een tweedehandszaak waar ik ooit was, waar boven de deur hing ‘Nieuw voor U!’.
Bij de radio is er altijd veel discussie over herhaling. We zouden bepaalde nummers te vaak
draaien. Terwijl als je weet uit onderzoek dat mensen maar maximaal 20 minuten naar je
luisteren in de middagspits je zelfs ieder uur dezelfde hits zou kunnen programmeren. Ik
draaide in mijn jonge jaren in een toeristendiscotheek in Valkenburg, waar veel
kroegentochten voorbijkwamen. Iedere 1,5 uur ander publiek voor je neus. Dus kon ik ‘Now
that we found love’ van Heavy D. & The Boyz, de zomerhit toen, wel 4 of 5 keer op een
avond draaien.
Iets waar bij de radio al helemaal op neergekeken wordt is het herhalen van je eigen content. Of zelfs hele radioprogramma’s. Maar waarom eigenlijk? In de tijd dat ik bij Radio Veronica werkte was ik er trots op dat we om 22u ‘s avonds een stuk terug in de hitlijst gingen om zo de luisterduur te verlengen én mensen die ‘s nachts moesten werken ook te kunnen trakteren op goede nummers uit de lijst. Niet zoals bij NPO Radio 2 waar je op oudejaarsavond om even voor 24u moet luisteren om de nummer 1 uit de Top 2000 te horen. Ja leuk bedacht, maar praktisch is anders.
We herhalen bij de radio dus de muziek. De commercials zijn ook een tijd hetzelfde. De
vormgeving (jingles, sweepers en achtergrondmuziek) zijn hetzelfde en worden vaak
herhaald. Maar als een deejay een geniaal stukje waar veel respons op kwam herhaalt dan
is hij meteen lui en ‘kan dat toch echt niet’. Ik heb me er altijd weinig van aangetrokken. Van
sommige stukjes radio die ik online had gezet wist ik zelfs dat het hits waren geworden, die
luisteraars aan elkaar doorstuurden. Waarom die hit dan niet claimen en gewoon opnieuw
uitzenden? Tom Jones zingt ‘It’s not unusual’ toch ook op iedere bruiloft waar hij nog staat?
Als we radio richting de toekomst willen redden moeten we vanuit een andere invalshoek
naar het medium gaan kijken. Stukjes radio van 10 jaar terug gaan nog steeds viral en rond
van mobiel naar mobiel via whatsapp. Wat leren we hiervan? Dat goeie content goeie content is, hoe oud het ook is en hoe vaak je het al hebt laten horen. ‘I want to break free’ van Queen werd ook niet maar één keer uitgezonden, laat staan ‘Bohemian Rhapsody’.
Ik zou de radiomakers van deze tijd dan ook willen uitdagen om hun pijlen op een aantal
geniale stukjes radio te richten en deze te claimen. Radiostations zou ik op hun beurt willen
uitdagen deze content op allerlei manieren aan te bieden. Zoals ik al eerder vertelde in een
interview met Martin Slijper op Radio.nl , Talpa Radio zou haar muziekstreamingdienst Juke
zo snel mogelijk kunnen, nee, moeten opleuken met de content van hun entertainers. Opdat
ik gewoon kan aanvinken ‘de leukste stukjes van Radio 10’s Somertijd’ met de muziek die ik
leuk vind, of ‘Het beste van Edwin Evers uit 2017 en 2018’ met lekkere dancetracks, als ik
op zaterdagavond van Amsterdam naar Limburg rij.
Dát is radio op maat en uiteindelijk de
manier om te overleven in een markt waarbij de klant z’n luister- en kijktijd zélf optimaliseert.
Foto: Wijnand Geuze, Link Fotografie, Breda
Geef als eerste een reactie