Podcast is de Desk Top Publishing van geluid. Elk nieuwsbedrijf, elke redactie, elke corporate newsroom en elke burger kan met weinig kosten en weinig moeite de stap maken naar Desk Top Radio (DTR) of exacter nog, noem ik dat liever Desk Top Audio (DTA).
Als u googled op de term ‘podcast’, ziet u in één oogopslag hoeveel hits er op de zoekterm zijn en hoeveel content er over podcasting verschenen is. De vraag is of die vele aandacht gerechtvaardigd is. Want op de (technische) keper beschouwd is een podcast niets anders dan een audiobestand(je). Iedereen die u iets anders probeert te vertellen, doet duurder en gewichtiger dan het is. Anders gezegd: iedereen die u iets anders probeert te vertellen dan “Een podcast is een audiobestand” doet aan marketing(blabla) van audio.
Cambridge dictionary: “Podcast is a radio programm that is stored in a digital form that you can download from the internet and play on a computer or on an MP3-player.”
Door de voortschrijdende technologie is het steeds makkelijker en goedkoper geworden om een audiobestandje te maken van een interview of ander geluid. Iedereen kan dat zonder al te veel moeite.
Al eerder heb ik hier geschreven over de drempelverlagende-tech, waardoor vrijwel iedereen een Content Creating Entity kan worden. Ook het uploaden naar het internet en op een website zetten is een fluitje van een cent (Content Publishing Entity). Vervolgens kunnen de digitale krantenjongens Linkedin, Facebook, Twitter en Google (Content Distributing Entities) potentiele klanten naar het audiobestandje leiden, waarna ‘het digitale bandje’ door de internetter aangeklikt, afgespeeld en beluisterd kan worden.
In mijn presentaties met geïnteresseerden (voor het maken van podcasts) leg ik dan ook steeds minder de nadruk op de technische handelingen en wijze waarop een podcast wordt gemaakt. Dat is door de technologie intussen dusdanig eenvoudig geworden dat ik dát vrijwel welke communicatie afdeling, woordvoerder en newsroom (binnen een halve dag) kan aanleren. Podcasts zijn namelijk de audiovorm van DTP.
Desk Top Publishing begon in 1985 en zou een game changer worden in de wereld van papieren uitgaven, zoals kranten, tijdschriften en rapporten. Het werk van de afdeling met ontwerpers, zetters en drukkers kon vanaf dat moment worden gedaan door slechts een of enkele DTP’ers. Zij konden vanachter een bureaucomputer en een printer het werk doen dat voorheen door velen werd gedaan. DTP maakte het voor steeds meer bedrijven mogelijk om teksten aantrekkelijk op te maken en te (laten) printen. Everyone became a Content Creating Entity.
Die ontwikkeling is waarschijnlijk óók gaande in de radiowereld. Audio lijkt dezelfde ontwikkeling door te maken zoals ooit de paperprints hebben doorgemaakt. Kortom: podcast is de DTP van de audio. Podcast is weinig meer dan Desk Top Radio of Desk Top Audio.
Een moderne communicatie-afdeling moet dan ook met een goed tegenargument komen waarom ze wél een DTP’er in dienst hebben die tekst publiceert (op papier en digtaal) maar geen DTA’er die (bij monde van het bedrijf) ondernemingsaudio publiceert.
Deze ontwikkeling maakt de kans groot, dat veel technici, audio-editors en ether-experts (werkzaam in de radiowereld) hetzelfde lot wacht als de ontwerpers, zetters en drukkers van vroeger; ze worden vervangen door de DTA’ers binnen bedrijven. Een relevante vraag die de radiojournalistiek op korte termijn staat te wachten, is dezelfde als die waar de printjournalistiek ooit voor stond: Hoe kun je als audiomaker geld verdienen in het snel groeiende aanbod van audio, terwijl de Content Distributing Entities de belangrijkste rol spelen in het trekken van luisteraars voor jouw audio-content?
Geef als eerste een reactie