De impact van Twitter volgens Michiel Veenstra (3FM)

3FM-dj Michiel Veenstra is twitteraar van het eerste uur en heeft vorige maand de mijlpaal van 100.000 volgers gehaald. Wat voor impact heeft Twitter op zijn werk? Spreekbuis.nl stelde hem 5 vragen. 

1. Hoe actief ben je op Twitter? 
Veenstra: ‘Ik ben heel actief, als ik niks plaats dan lees ik sowieso heel erg veel. Hoeveel ik plaats hangt af van veel zaken, ik ben tijdens een uitzending bijvoorbeeld actiever met twitteren om m’n programma te ondersteunen. Ik probeer wel een overdosis aan teveel tweets binnen korte tijd te voorkomen.’ 

2. Hoe gebruik jij Twitter?
Veenstra: ‘Deels privé, als dat ik ook soms twitter over hobby’s of persoonlijke meningen. Maar je zult me niet snel over m’n privé leven zien twitteren. Dat hou ik gescheiden.’ 

3. Kun je met meer dan 100.000 volgers ‘platen’ maken of breken via twitter? 
Veenstra: ‘Nee, dat denk ik niet. Het is al moeilijk met de 450.000 luisteraars die ik dagelijks bereik om in m’n eentje een plaat te breken. Maar: het versterkt elkaar wel.’ 

Veenstra: ‘Radio en internet is sowieso een sterke combi.’

4. Twitter heeft dit voorjaar definitief de stekker getrokken uit Twitter Music. Muziek ontdekken via Twitter is niet het succes geworden waar men op hoopte. Toch zijn radio-dj’s één van de meest gevolgde twitteraars. Wat maakt deze groep zo populair?
Veenstra: ‘Radio en internet is sowieso een sterke combi. Beide is het er altijd en het is altijd live. Via een tweet kun je direct in contact komen met de persoon die op dat moment op de radio zit. Lukt je met tv niet. Het echte, wat we bij 3FM zo belangrijk vinden, wordt door ons actieve twitter gedrag versterkt.’ 

Veenstra: ‘belangrijker dan de hoeveelheid volgers is de mate van interactie’

5. Wat zijn jouw tips voor radio-dj’s om veel volgers te krijgen?
Veenstra: ‘Twitter niet te veel en zorg dat het merendeel van je tweets gelieerd aan je werk zijn, dus over je programma, toffe muziektips of foto’s van de studio als er een artiest op bezoek is waardoor je unieke content hebt. Maar nog belangrijker dan de hoeveelheid volgers is de mate van interactie: lees en reageer waar mogelijk. Twitter is tweerichtingsverkeer. En hou vooral in godsnaam op met retweeten van complimenten (irritant) of klachten (dom).’ 

1 Trackback / Pingback

  1. De Top-20 meest gelezen Spreekbuis.nl artikelen 2014

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*