Erik Louis de Zwart (1957) is vooral bekend als ‘Mr. Top-40’ en is al sinds zijn 21ste op de radio te horen. De dj is gestart als radiopiraat, maar heeft zich ontpopt tot één van de bekenste media-ondernemers in Nederland. Spreekbuis.nl stelde hem 5 vragen:
De meeste mensen kennen je van TV en radio, maar je doet veel meer. Waar ben je tegenwoordig allemaal mee bezig?
De Zwart: ‘Ik ben als dj weer dagelijks met het Top 40 Hitdossier te horen bij Radio Veronica, waar ik ook station-voice van ben. Daarnaast ben ik voorzitter van Stichting Nederlandse Top-40, doe ik de voice-over van de zender Fox Sports Eredivisie.Als hobby ben ik voorzitter van de Stichting Mat ’54, waarmee we met diverse vrijwilligers een ‘Hondekop’ treinstel aan het renoveren zijn.’
‘Samen met Radio538 gaan we binnenkort Top-40 Radio lanceren’
‘Tevens ben ik investeerder in diverse bedrijven, waaronder het mediaperformance bureau MediaScience. Samen met Radio538 gaan we verder over enkele weken Top-40 Radio lanceren. Een online radiozender met non-stop top 40 muziek. Bij succes brengen we de zender naar kabel en DAB.’ Onlangs heb je een nieuwe Top-40 app gelanceerd, waarmee gebruikers voor een klein bedrag per maand de Top-40 onbeperkt kunnen beluisteren.
Tegenwoordig zijn er talrijke apps waarmee je muziek kan beluisteren, waaronder Youtube en Spotify. Heeft de Top-40 app nog wel bestaansrecht?
De Zwart: ‘Bij Youtube krijg je reclames en wanneer je Spotify volledig wil gebruiken kost het je een tientje per maand. De Top-40 app kost slechts €1,50 per week. Het is ook een ‘muzikale aggregator’; de consument krijgt dagelijks zo veel impulsen dat het ook wel prettig is als iemand anders een playlist samenstelt.’
‘65% van de bezoekers van top40.nl is onder de 35 jaar!’
‘Tevens is de top-40 offline te beluisteren. We zijn ook bezig om oude top-40 lijsten in de app te integreren. Met de Nederlandse Top-40 gaat het beter dan ooit. We hebben met de top-40 website meer dan 500.000 unieke bezoekers per maand. 65% van de bezoekers is onder de 35 jaar!’
Sport wordt al vaak gesponsord door merken. Bij muziek is dat in mindere mate, al is U2 met Apple een mooi voorbeeld. Welke mogelijkheden zie je daar?
Zwart: ‘Muziek is veranderd. Vroeger moesten we het hebben van platen- en CD verkoop. Dit is echter helemaal weggevallen. Je moet het nu van rechten en optredens hebben. Artiesten moeten tegenwoordig hard werken voor hun geld. Op gebied van advertising zie je nu al dat oa Youtube en Spotify artiesten betaald van hun advertentie inkomsten. Sponsoring van artiesten is niet nieuw en wordt al lang gedaan. Denk aan het eerste Holland Pop Festival uit 1970. Dit iconische event in het Kralingse Bos, waar voor het eerst openbaar marihuana werd gerookt en gedoogd, was gesponsord door Coca Cola. Er is dus niets nieuws onder zon.’
‘Internet did not kill the radiostar’: Radio wordt door de meeste luisteraars nog traditioneel geconsumeerd, terwijl oa het televisiekijken veel meer veranderd is. Waarom staat traditionele radio nog als een huis?
Zwart: ‘Internet Enriched the Radio’; het heeft het medium rijker gemaakt. Radio538 was het eerste Nederlandse station met een online radiozender. Met internet kun je een ‘extended version’ maken van je radiostation. Deze ontwikkelingen zijn nog steeds gaande. Dat veel consumenten nog steeds traditioneel radio luisteren en radio alles overleeft, komt door de praktische reden dat je ook gelijktijdig iets anders kan doen.
‘Internet enriched the radio’
‘Een belangrijke reden waarom televisie ook nooit de radio heeft opgeslokt. Radio is begonnen als een soort ‘tv zonder beeld’ met grote shows, orkesten en hoorspelen. Tegenwoordig is radio voornamelijk gericht op muziek en ‘praatradio’, al is dat laatste voornamelijk in Amerika razend populair. Je hebt bij zowel publieke- als commerciële omroepen gewerkt. Door fusies en bezuinigingen zit het publieke omroepbestel momenteel in de grootste veranderingen in haar bestaan.
Als jij nou de leiding zou hebben over het publieke bestel. Wat zou je dan veranderen?
Zwart: ‘Met meer dan 21 omroepen was het duidelijk dat daar een keer ingegrepen moest worden. Al die omroepen met eigen gebouwen, eigen directie, eigen kantine en boekhouding, was meer een banenplan dat niets meer met omroepen te maken had. Het is goed dat de publieke omroepen bij zichzelf te rade is gegaan hoe ze beter en efficiënter kunnen werken. Uiteindelijk gaat het om geld van de belastingbetaler. De politiek heeft lange tijd de omroepen haar gang laten gaan, waardoor zij in deze sector de verzuiling stand heeft kunnen houden. Zelf denk ik dat een sterke publieke omroep erg belangrijk voor een land is, maar we zijn doorgeslagen om iedere grijze muis zijn eigen zendtijd te geven. Ik ben altijd een voorstander geweest van het BBC-model, waarin iedereen gehoord kan worden. Door de fusies is voor mij alleen bij de EO en de VPRO duidelijk waar ze voor staan.
‘Ik ben altijd een voorstander geweest van het BBC-model’
‘De STER is een financieringsvehikel voor de publieke omroepen en ik vind het prima dat het bestaat. Wanneer je reclame weg zou halen van de publieke zenders krijg je een enorme scheve verhouding. Het is belangrijk voor het bedrijfsleven, de publieke omroepen, maar ook de commerciële omroepen. Zonder reclame op publieke zenders kunnen adverteerders moeilijk alle consumenten bereiken. Ik ben in het verleden actief geweest in de Deense media. Daar had je publieke radiozenders zonder reclame, wat resulteerde dat er geen radioreclame markt was en het heel moeilijk was om een commerciële radiozender uit te rollen. De STER moet zich uiteraard wel als volwaardige marktpartij gedragen en moet letten dat hun prijsstellingen niet marktverstorend zijn. ‘
1 Trackback / Pingback