Johan Trouwborst: “KNIPPR wordt de appstore voor tv-zenders”

KNIPPR is sinds 8 juni het vernieuwende ‘new kid on the block’ als het gaat om kabelvrije interactieve televisie met een groot aanbod aan a-la-carte zenders. 

Spreekbuis.nl sprak, als eerste, uitgebreid met Johan Trouwborst, VP KNIPPR (foto)

Het contentplatformKNIPPR ontstond binnen het moederbedrijf T-Mobile.

In de digitale ontwikkeling heeft KNIPPR nauw samengewerkt met Stoneroos, dat op het Mediapark gevestigd is.

Johan Trouwborst spreekt over KNIPPR tijdens het Cross Media Café op donderdag 1 september

Je collega Tisha van Lammeren, directeur consumer marketing bij T-Mobile, schreef dat KNIPPR is ontstaan doordat bij T-Mobile naar mogelijkheden, zoals zonder beperkingen en barrières, werd gekeken binnen het veranderende tv-kijkgedrag.
“Ik heb zelf een lange geschiedenis binnen T-Mobile (Trouwborst werkt sinds 2002 bij de telecomprovider, red), waarbij mijn achtergrond vooral ligt op strategie en innovatie. In 2014 waren er twee trends die aanleiding gaven voor het uiteindelijke idee van KNIPPR. Enerzijds de groei van de alles-in-1 pakketten en verder de acceptatie van Over The Top (OTT) diensten zoals Netflix. Vanuit strategie binnen T-Mobile keken we met een schuin oog naar de ontwikkeling rond de alles-in-1 pakketten. T-Mobile heeft een lange traditie van keuzevrijheid en flexibiliteit binnen de mobiele proposities en zag kans om te innoveren binnen de televisiemarkt. Uit deze combinatie is KNIPPR ontstaan, vooral als tegengeluid binnen de markt. Er zit, eerlijk gezegd in de ontwikkeling van KNIPPR, ook een persoonlijke irritatie onder. Als ik zelf internet wilde hebben bij een partij kon dat niet zonder het afnemen van een ander product. En te grote zenderpakketten.”
 
Vind je dat deze partijen dominant zijn?
“Absoluut. In onze optiek is er een duopolie (marktvorm waarbij slechts twee aanbieders verkopen en hun handelingen merkbare invloed hebben op de afzet van de overige aanbieders, red.) van KPN en Ziggo. Dat blijkt uit de marktaandelen die bekend zijn. KNIPPR is als tegengeluid ook tegen deze dominantie bedoeld én om de concurrentie te bevorderen. We willen inderdaad onze concurrenten dwingen om ook over interactieve televisie na te denken, zodat de klant profiteert van deze nieuwe innovatieve mogelijkheden binnen de televisiemarkt.”

Wat is de doelgroep van KNIPPR?
“Wij denken niet zozeer in leeftijden. Niet alleen de jeugd kijkt televisie via apps en op tablets. Onze doelgroep is de bewuste consument, die zelf wil bepalen hoe, wanneer, waar hij of zij kijkt en waar hij of zij voor betaald. De consument is echt op zoek naar een value for money deal en keuzevrijheid. Daar willen wij op inspelen.”

“Wij zien het als een enorm compliment dat staatssecretaris Sander Dekker KNIPPR heeft genoemd als game changer”

 
In de brief van mediastaatssecretaris Sander Dekker schrijft hij dat uit het bijbehorende rapport blijkt dat ‘a la carte’ televisie met name in Scandinavië al een trend aan het worden is. Is KNIPPR mede geïnspireerd door deze ontwikkelingen? 
“Nee, de belangrijkste rol die bij de ontwikkeling van KNIPPR speelde waren de Nederlandse marktontwikkelingen en -naar mijn mening – geforceerde trend van de alles-1-pakketten.”
 
In hetzelfde rapport staat dat 62,9% van het publiek interesse heeft in de mogelijkheden van a-la-carte televisie. Jullie lijken hierdoor de wind mee te hebben. Welk resultaat heeft dit tot nu toe gehad voor KNIPPR?
“Wij zien het als een enorm compliment dat staatssecretaris Sander Dekker KNIPPR heeft genoemd als game changer in zijn Kamerbrief en in het rapport, ondanks dat we toen pas een paar weken koud in de markt staan. We zijn sinds 8 juni live, het is nog moeilijk om iets te zeggen over resultaten. We hebben al wel veel positieve reacties gekregen.”
 
KNIPPR moet ook de must-carry zenders voeren. Wat voor barrière is dat voor KNIPPR? Het a-la-carte idee blijft toch gebonden aan een basispakket van zenders, voor € 10,99 per maand, die sommige consumenten niet willen kijken en daar niet voor willen betalen.
“Het is een barrière die voor ons nog steeds van kracht is. De huidige politieke discussie blijven wij volgen. Dat een must-carry pakket in de toekomst niet meer zou hoeven te bestaan, zoals een aantal partijen wensen (motie ChristenUnie en VVD), is niet voldoende. Er spelen ook commerciële belangen. De vraag is welke discussie de markt opgang kan helpen bij een verandering. De keuze van KNIPPR om een basis aan te bieden komt ook voort uit langdurig markt- en consumentenonderzoek. De klant wil wel keuzevrijheid, maar kiest ook voor een lijst met zenders zoals deze nu onder de afstandsbedieningsknoppen van 1-10 zitten. Must-carry zenders zijn vaste traditionele waarden geworden. Wanneer een nieuwe partij, zoals KNIPPR, deze aanbiedt zorgt dat voor een geloofwaardig product. Anders zijn we niet interessant en zouden we een niche partij worden.”
 

​”Wij voegen continue zenders toe, waaronder zenders die niet eens in Nederland beschikbaar zijn”

Voor welke zenders is behoefte?
“De behoefte zit vooral in het kiezen van je eigen favoriete zenders, dus ook laagdrempelig toegang tot zenders die nu in de pluspakketten zitten. Maar het huidige aanbod van extra zenders is maar het begin. Niks weerhoudt ons om continue nieuwe zenders – wat mij betreft elke dag- toe te voegen, waaronder zenders die niet eens in Nederland beschikbaar zijn. Als het aan mij ligt wordt KNIPPR de appstore voor televisiezenders. Het huidige KNIPPR Basis blijft zo.”
 
KNIPPR is mede ontstaan uit een test, eind april 2016, met 1500 beta-gebruikers, consumenten. Je zei hierover: ‘KNIPPR is in nauwe samenwerking met de klant ontwikkeld. We geloven in co-creatie om een dienst volledig af te stemmen op de wensen en behoeften van de huidige mobiele consument’.
“Dat klopt. Wanneer je in het klantdomein opereert vinden wij het heel belangrijk om ook te vragen wat de klant er van vindt en of er behoefte is. Traditioneel kijk je of het commercieel interessant is, wij hebben eerst gekeken of er behoefte was bij de klant.”

 

 

 

Noem eens een paar concrete uitkomsten uit deze test.
“Een grote uitdaging was om een product neer te zetten op basis van een nieuwe techniek. Een vraag hierbij was: Wat is nodig om als volwaardige vervanger gezien te worden van traditionele televisie? Samen met de beta-gebruikers hebben gekeken wat je hierbij minimaal nodig hebt aan functionaliteiten. Een concreet resultaat was om een ontwikkelingstraject in te zetten voor een app voor Apple TV 4, dat ook een laagdrempelige mogelijkheid zou bieden om televisie te kijken op je grote scherm. Huidige populaire methodes hiervoor zijn Chromecast en Airplay, de laatste gaan wij binnenkort ook ondersteunen. Hierdoor is KNIPPR straks compatibel met eerdere generaties van Apple TV.”
 
Jullie hebben bij de ontwikkeling van de Apple TV 4 app, die overigens een wereldwijde primeur is in ontwikkeling, samengewerkt met Stoneroos, dat op het Mediapark is gevestigd.
“We zijn erg trots op de samenwerking met Stoneroos, zij hebben absoluut fantastisch werk geleverd in met name de vertaling van klantenwensen naar techniek. Inderdaad de voorkant van KNIPPR. De ervaring die je als eindgebruikers ziet, dat is voor het grootste gedeelte bedacht door Stoneroos.”
 
Wat is de bijdrage van Stoneroos om KNIPPR te maken zoals KNIPPR nu is?
“Stoneroos is vooral heel krachtig als het gaat om software ontwikkeling, gecombineerd met grote kennis over televisieproducten. En dan vooral hoe je zaken als programmagidsen overzichtelijk krijgt. Bij Stoneroos deelt men de passie met KNIPPR om vernieuwend te zijn, dat is eigenlijk al de helft van het antwoord op je vraag.”
 

​”Bij sommige zenderhuizen gingen de hakken in het zand toen wij gesprekken voerden”

KNIPPR heeft ook gesprekken gevoerd met content partijen. Hoe uitdagend was het om hun bestaande businessmodellen om te buigen naar dat van KNIPPR?
“We hebben goed moeten uitleggen wat we van plan waren met KNIPPR. Dat er geen vaste netwerkaansluiting ten grondslag ligt aan KNIPPR was voor veel partijen nieuw. Het proces was inderdaad uitdagend. Bij gesprekken over contracten werd er vanuit gegaan dat wij kabeltelevisie zouden gaan aanbieden. En dat doen we niet… Ook de a-la-carte mogelijkheden sloten niet aan bij de modellen van de zenderhuizen.”
 
Vonden de zenderhuizen KNIPPR een innovatief plan, maar gingen tegelijkertijd ook de hakken in het zand?
“Bij sommige wel. Sommige partijen vonden KNIPPR spannend.”
 
Hoe hebben jullie deze partijen toch over de streep getrokken?
“Vooral inzicht dat er bijzondere marketing mogelijkheden zijn. Maar natuurlijk ook het feit dat T-Mobile als investeerder aan tafel zat. KNIPPR is geen start-up dat op een zolder is ontwikkeld.”
 
Zagen de zenderhuizen KNIPPR in eerste instantie als start-up?
“In ieder geval als nieuwe toetreder. Ondanks de duopolie waar we eerder over spraken vinden deze partijen gezonde concurrentie ook goed.”
 
Werd de innovatie van KNIPPR erkend?
“Ja, absoluut. We zijn als geloofwaardig erkend als het gaat om keuzevrijheid, iets dat we op mobiele proposities al hebben laten zien. T-Mobile is ook een bewezen marketingmachine.”

“Ik wil KPN ook complimenteren dat ze, tegen hun eigen bundelstrategie in, KPN Play hebben geïntroduceerd”

 
KNIPPR heeft een aantal unieke features, zoals een pauze mogelijkheid, begin gemist en 7 dagen terugkijken. Welke nieuwe features zijn te verwachten?
“Wij vinden deze features heel belangrijk. Met de belofte van keuzevrijheid wil je als consument immers ook zelf bepalen wanneer je een programma kijkt. Als deze features, zo je wilt rechten, niet geregeld kunnen worden dan is deze zender minder interessant voor het KNIPPR portfolio. Het product is continu in ontwikkeling, binnenkort zal bijvoorbeeld de zoekfunctie binnen de KNIPPR app worden geïntroduceerd.”
 
Zie je KPN Play als jullie concurrent? KPN Play heeft, in tegenstelling tot KNIPPR, geen pauze mogelijkheid, maar biedt wel HBO aan en is € 4 duurder per maand.
“De komst van KPN Play bevestigt dat KPN de mogelijkheden van interactieve televisie ook zelf ziet. Ik wil KPN ook complimenteren dat ze, tegen hun eigen bundelstrategie in, KPN Play hebben geïntroduceerd. De techniek van KPN Play is gelijk aan KNIPPR, het verschil zit vooral in de keuzevrijheid met KNIPPR om uit een groter zenderaanbod je zenders te kiezen en uiteraard dat voor iedere zender we de features zoals pauzeren en 7 dagen terugkijken geregeld hebben.”
 

​”HBO zouden wij, in ons a-la-carte pakket, ook kunnen aanbieden. KPN heeft deze zender niet exclusief in haar KPN Play pakket”
 

Heeft KPN exclusief HBO in hun pakket?
“Nee, wij zouden ook HBO kunnen gaan aanbieden. Ik ben in gesprek met alle zenderhuizen, waaronder HBO. Ik kan daar nog niets over zeggen, maar kan je wel toezeggen dat HBO niet in KNIPPR Basis komt.”
 
Op twitter vragen KNIPPR gebruikers en nieuwe klanten of Canvas en de BBC-zenders ook beschikbaar komen in het a-la-cart aanbod.
“Die maken zeker een grote kans. Ik nodig ook nieuwe zenders uit om te komen praten.”
 
Waarom is KNIPPR, als media- en televisiebedrijf, niet gevestigd op het Mediapark?
“Daar zijn geen plannen voor. We blijven bij T-Mobile. Ik zie KNIPPR als een contentplatform en niet als media- of televisiebedrijf.”
www.knippr.nl

 

1 Trackback / Pingback

  1. Streamingdienst Knippr vandaag, na bijna twee jaar, al offline

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*