Hoe blijft Hilversum de Mediastad van Nederland?

Met het vertrek van de studio van RTL Boulevard naar Amsterdam is de discussie over welke plaats nu de mediastad is opgelaaid. Maar van een strijd is volgens de Hilversumse mediawethouder Jaeger helemaal geen sprake, zo zegt hij in gesprek met HilversumsNieuws. Het contact met de hoofdstad over dit soort kwesties is juist heel goed, meent hij.

Vorig jaar is bijvoorbeeld uitvoerig overleg geweest over de verhuizing van Blue Circle, nadat duidelijk werd dat het productiehuis geen geschikte locatie kon vinden in Hilversum. “We hebben de afspraak gezamenlijk op te treden en zaken hand in hand te bespreken”, aldus de democraat.

NSF
Hilversum heeft een stevig mediafundament. De creatieve sector begon hier in 1918 met de komst van de Nederlandsche Seintoestellen Fabriek. Media zit ten in het DNA van de gemeente. Het ambacht is hier groot geworden. Vakmanschap te over, meent de wethouder.  Conceptontwikkeling en distributie vinden plaats in Hilversum.

De wereld van de media verandert, schetst Jaeger in het gesprek met de krant. Al die ontwikkelingen hebben ook zijn weerslag op de reclame-inkomsten en zorgen voor druk op de mediastad. Dat moeten de bedrijven en Hilversum gebruiken als uitvalsbasis om digitalecontentcreatie te realiseren, is de mening van de wethouder.
 

Werkklimaat
Een prettig werkklimaat is daarbij essentieel. Het creëren van ontmoetingsplekken op het Mediapark zelf, maar ook in de stad, moet hieraan bijdragen. Plekken waar creatieve geesten met elkaar van gedachten kunnen wisselen. Netwerken maken, het doorontwikkelen van Werf35 en meer festivals en evenementen verzorgen op mediagebied.

Tweede speerpunt in de mediavisie is het adequaat opleiden van jonge mensen. ‘Human capital’, noemt Jaeger dit in het interview. De Hilversum Media Campus moet de centrale marktplaats worden waar bedrijven en internationale opleiders elkaar vinden.
 

Digitaal
De fysieke stad is digitaal te vinden. De gemeente kan dit platform laden met publieke data over bijvoorbeeld vergunningverlening, mobiliteit en evenementen. Ondernemers, maatschappelijke en culturele organisaties en inwoners kunnen hun content toevoegen.
 
Verder moet de mediastad zichtbaar en beleefbaar zijn in Hilversum. Een eerste aanzet is eind 2015 al gegeven met het mediascherm op het Stationsplein. “Je moet op iedere straathoek van Hilversum zien dat je in de mediastad bent”, zo luidt het oordeel van de wethouder.

http://paper.hilversumsnieuws.nl/open/43fc1252/11a-76875-hoe-blijft-hilversum-de-mediastad-van-nederland-#a76875

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*