Klaas Weima (CMOtalk podcast): ‘Iedereen kan podcast presentator worden’

Op dinsdag 4 september maken Nederlandse online radiostations en podcasts kans op een Online Radio Award. We zetten komende tijd diverse radiomakers en podcasters in de spotlights. Ditmaal: Klaas Weima (CMOtalk).

De functie van CMO lijkt steeds meer die van Marketing Manager te overschaduwen. Jullie hebben zelfs een podcast ernaar vernoemd. Wat zijn exact de verschillen tussen deze twee functies?
Ik zie wel een functie inflatie binnen marketingteams. Juniors worden vrij snel gebombardeerd tot manager, terwijl ze net uit de collegebanken komen. De Chief Marketing Officer is eindverantwoordelijk voor alle marketingactiviteiten, rapporteert aan de CEO en is vooral bezig met het strategische marketingbeleid van de organisatie. Het betreft een bestuursfunctie. De marketing manager rapporteert aan de CMO en zit doorgaans meer met de voeten in de modder. Voor CMOtalk zijn we vooral op zoek naar verhalen van CMO’s. Daarom noemen we ook expliciet in de trailer: ‘Marketing op het hoogste niveau’.

Op gebied van marketing zijn er in Nederland talrijke platformen, waaronder Adformatie, Marketing Tribune, MarketingFacts, Marketing Report en Fonk Magazine. Welke toegevoegde waarde breng jij met je CMOtalk?
De andere platformen richten zich op bredere onderwerpen dan enkel strategische marketing. Vakbladen als Adformatie en MarketingTribune behandelen naast marketing ook creatie en media. De kracht van CMOtalk is de heldere focus. Interviews met CMO’s van aansprekende merken over actuele marketingthema’s als digitalisering, innovatie en organisatietransformatie. Naast inspirerende verhalen bieden we ook praktische tips aan luisteraars en geven we aandacht aan het persoonlijke verhaal van onze gasten. Door middel van het CMOtalk/Dinner en Breakfast brengen we ook CMO’s met elkaar in contact en bouwen we aan een waardevol netwerk op niveau.

Enkele jaren geleden was de verwachting dat het fenomeen ‘webinars’ zou doorbreken. De online seminars kwamen echter niet van de grond. Waarom denk je dat podcasting nu wel door gaat breken?
Ik ben het niet eens dat webinars niet van de grond komen. Veel universiteiten hebben inmiddels een inhouse studio waarin ze online college geven. Softwareontwikkelaar Afas is ook succesvol met hun webinar programma. Bij online seminars moet je inloggen, achter je computer zitten en vaak gepland inschakelen. De kracht van de podcast is haar eenvoud en het feit dat je zelf onderwerpen kiest die je aanspreken. Het is voice first, waardoor het ideaal is bij multi-tasking. De podcast is plaats-, tijd- en apparaatonafhankelijk. Om die reden hebben we CMOtalk gepositioneerd als de inspiratiebron voor onderweg. Lekker een halfuurtje luisteren terwijl je naar je werk rijdt of aan het sporten bent. Dat lukt niet met een webinar.

Je staat wel eens op een podium, maar je hebt verder geen ervaring als radiopresentator. Toch krijgt de podcast veel positieve kritieken. Wat is belangrijk om een goede podcast-host te worden en ook een goede podcast te kunnen neerzetten?
Ik podcast al meer dan 10 jaar. Voor CMOtalk had ik de internationale podcast SparkCast, waarbij ik thought leaders en ondernemers interviewde. Als je goed Googlet vind je ‘m nog wel. Iedereen kan podcast presentator worden. Belangrijk is dat je een afgebakend onderwerp vindt waar je enthousiast over bent. Podcasting kost veel tijd en als je niet een bovenmatige interesse hebt en nieuwsgierig bent, wordt het heel lastig. Daarnaast is training belangrijk. Zo heb ik een stemcoach en Bernard Hammelburg (BNR presentator) trainde me in interviewtechnieken. Tenslotte is het belangrijk ook een goede studiopartner te vinden. Voicebooking doet waanzinnig goed werk, waardoor de opnames strak gemonteerd zijn en prettig om naar te luisteren.

Direct inkomsten genereren met een podcast lijkt voor de meeste initiatiefnemers nog knap lastig. Jullie hebben de CMOtalk podcast vanuit reclamebureau Energize op. Welke voordelen willen jullie hiermee bereiken?
We zijn dankbaar dat Adobe als premium partner ons initiatief steunt en waarde ziet in het netwerk van CMO’s. Zo zijn we in gesprek met een aantal andere partners om de events en content ook in de toekomst mogelijk te maken. Voor Energize snijdt het mes aan twee kanten. Enerzijds hebben we een mediapartnership met Adformatie dat extra bekendheid genereert voor het bureau. Anderzijds zijn CMO’s de primaire doelgroep voor ons bureau, zo heeft de podcast inmiddels diverse klanten opgeleverd. Al met al hebben we de investering ruimschoots terugverdiend.

Je maakt voor de podcastdistributie gebruik van diverse platformen, waaronder Soundcloud, Stitcher, iTunes en Tunein. Wat werkt voor jou het best?
We gebruiken Soundcloud als bron voor alle podcast. De rss-feed delen we met diverse podcast platformen. We merken dat iTunes het beste werkt bij het genereren van reviews en bekendheid. Hun hitlijsten werken goed. We zijn trots dat we een nummer 20 positie hebben gehaald binnen de categorie Zakelijk.

Een podcast gaat niet vanzelf vliegen. Wat doen jullie om de podcast aan de man te brengen?
We hebben een mediapartnership met Adformatie. Maandelijks publiceren we het interview als spread in het vakblad en online. Daarnaast genereren we met ons eigen platform cmotalk.nl veel bezoek. Luisteraars informeren we via de nieuwsbrief op het moment dat er nieuwe interviews live staan. We nodigen mensen uit om zich aan te melden voor de podcast-feed. Voor de distributie hebben we ook een social strategie opzet en delen quotes uit het interview. Tenslotte zijn we aangesloten bij het Expert Podcast Netwerk van BNR. Dat zorgt ook voor ruchtbaarheid. Bovenstaande strategie werkt goed voor ons; ons bereik verdubbelt jaarlijks.

Jullie adviseren als reclamebureau veel bedrijven op gebied van marketingcommunicatie. Wanneer zouden adverteerders podcast als marketingcommunicatie moeten inzetten?
Als merken onderscheidende verhalen vertellen die niet over zichzelf gaan, maar met name hun belangrijkste doelgroep inspireren. In CMOtalk hebben we het nooit over Energize; luisteraars zitten niet te wachten op commerciële content. Een prachtig voorbeeld vind ik de podcastserie The Journey van KLM. Hierin wordt subtiel een koppeling gelegd naar de impact van reizen op het leven van de geïnterviewde gast, zonder expliciet KLM te noemen. Door de hoge kwaliteit en relevantie voor luisteraars versterkt deze podcast het merkimago van KLM. Bovendien inspireert KLM met haar bestemmingen door echte verhalen te vertellen.

Kijk voor meer informatie op:

www.cmotalk.nl
www.onlineradioawards.nl

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*