Onderzoek: ‘Spotify is het grootste podcastplatform van Nederland’

Van alle personen die Spotify bezoeken heeft een-op-de-vijf ook naar podcasts geluisterd, ofwel 1,7 miljoen personen.Meer dan 9 miljoen personen in Nederland hebben in mei Spotify bezocht; één vijfde van hen luistert naast muziek ook naar podcasts op het platform.

Daarmee blijkt Spotify het grootste podcast platform te zijn. De Nederlandse commerciële podcasts en Apple’s Podcasts app bereiken beide 900 duizend unieke personen in Nederland. Podimo bereikt 340 duizend personen. Google’s Podcast app daalt na aankondiging van stoppen in bereik naar 63 duizend unieke gebruikers. Twee jaar geleden (mei 2022) bereikte deze app nog 216 duizend mensen in Nederland. Spotify heeft het meest geprofiteerd van deze daling. De som van bovengenoemden podcasts merken, het gehele Nederlandse publiek van (commerciële) podcasts is zo’n 3,2 miljoen personen groot in mei, ofwel 21% van Nederland.Van alle personen die Spotify bezoeken heeft een-op-de-vijf ook naar podcasts geluisterd (1,7 miljoen personen). Dit percentage podcast luisteraars ligt ook onder 25-34 jarigen het hoogst met een kwart (25%). Ook 35-49 jarigen luisteren relatief vaak naar podcasts via het platform (23%).Het luisteren van muziek via Spotify nam de afgelopen jaren sterk toe. Ten opzichte van twee jaar eerder (mei 2022) steeg het online bereik van het muziekplatform met meer dan 2,4 miljoen personen (van 45% naar 59%).Vooral meer (jonge) vrouwen zijn de streamingsdienst meer gaan gebruiken. Vorig jaar bezochten relatief meer mannen de dienst (54% onder mannen; 49% onder vrouwen), terwijl het aandeel bereikten dit jaar gelijk ligt (59%).Jongeren gebruiken Spotify over het algemeen vaker dan ouderen, al wordt het hoogste bereik behaald onder 25-34 jarigen (73%) en niet onder de jongsten 13-24 jarigen (71%). Bij jongeren (tussen de 13 en 34 jaar) zijn het juist vaker meiden die de muziek streamingsdienst gebruiken terwijl het onder 35-plussers meer mannen de dienst gebruiken.

Bron : GfK GXL, cross-media onderzoek; smartphone, tablet, PC/Laptop (@home): het online bereik van podcasts luisteren via de Spotify website en app.

3 Comments

  1. Spotify de grootste? Dat meen je niet! En kwam dat uit het onderzoek? Spotify? Daar hoor je nu echt nooit iemand over. Ik dacht die jongeren die luisteren allemaal naar 3FM of 538. Elke week naar de platenzaak rennen voor de nieuwe TOP40 print.

      • Podcasts zijn helemaal niet klein. De podcast van Maarten Rossem trekt bij zijn populairste afleveringen 200.000 luisteraars. En vele kleinere (niche) podcasts maken een groot bereik in totaal. Had allemaal niemand 10 jaar geleden verwacht, podcasts zouden nooit wat worden. Not.

        (dat Spotify goed scoort onder (jongere) vrouwen, komt ongetwijfeld door de ongekende populariteit van veel vrouwelijke artiesten)

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*