Onderzoek: Weinig merkherkenning bij brand sounds

Uit een onderzoek dat is uitgevoerd door Blauw Research, in samenwerking met soundbranding-bureau BLCKBRD, blijkt dat er weinig merkherkenning bij reclamemuziek en -tunes is.

Op een paar uitzonderingen na (3 van de 32) worden de merken door minder dan de helft van de consumenten correct genoemd nadat ze de brand sound ervan gedurende 3 seconden hebben gehoord. Bovendien is er sprake van merkverwarring. Er zijn maar liefst 20 merken waarvoor geldt dat er vaker een ander merk wordt genoemd, dan het merk zelf.

Zelfs als brand sounds gehólpen worden voorgelegd aan consumenten, blijkt dat de herkenbaarheid en de uniekheid van brand sounds sterk voor verbetering vatbaar is.

Uit het onderzoek blijkt dat jongeren (18-34 jaar) beter zijn in het toewijzen van het juiste merk aan een soundlogo dan ouderen (45+). Twee maal zo goed zelfs, maar het is de doelgroep die groter is en meer geld uitgeeft.

Brand sounds is een algemeen term voor audio met of zonder stem, een jingle, een eigen tune of aangekochte muziek van merken.

Download hier het gehele onderzoeksrapport.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*