Steeds meer Nederlanders hebben een connected tv om bijvoorbeeld Netflix, Youtube, NLZIET of Videoland te bekijken. Uit onderzoek door GfK blijkt dat de verkopen van SmartTV’s redelijk stabiel zijn (2016: 746.488 vs 2017: 730.739). Uit cijfers blijkt dat steeds meer Nederlanders een Google Chrome-stick kopen en dat de Apple TV steeds minder in trek is.
AppleTV lijkt een belangrijke merk onder de mediaboxes, maar uit cijfers van GfK blijkt dat de verkopen zwaar tegenvallen. Apple verkocht in 2016 slechts 67.438 AppleTV’s. De AppleTV vierde generatie is in Nederland sinds oktober 2015 beschikbaar en biedt de mogelijk om apps te draaien. Onder andere NOS en de Telegraaf hebben een app ontwikkeld en NPO maakte eerder bekend dat zij dit kwartaal een Apple TV-app gaat uitbrengen. In 2017 gingen er nog maar 30.754 AppleTV’s over de toonbank.
Google Chromecast doet het een stuk beter. In 2016 werden in Nederland 385.052 Chromecast-devices verkocht en in 2017 zelfs 429.466. Apple heeft in het verleden aangegeven de tv-markt naar zich toe te willen trekken. Tot op heden is dit hen nog niet gelukt en worden zij ingehaald door concurrentie. Google Chromecast is een goedkoper alternatief dan Apple TV. Terwijl Apple’s tv-box €159 kost is de Google Chromecast al voor €39 verkrijgbaar. Daarnaast zien veel consumenten nog weinig toegevoegde waarde in AppleTV, aangezien populaire apps, zoals Netflix en Youtube, ook op smartv’s, smartphones, tablets en zelfs op mediaboxes van kabelaars verkrijgbaar zijn.
Geef als eerste een reactie