Vandaag is het precies 25 jaar geleden dat Nederland een eigen muziekzender kreeg.
The Music Factory startte op 1 mei 1995 met uitzenden van voornamelijk videoclips. De muziekzender kwam uit de koker van Lex Harding (voormalig Radio 538 directeur), producer Herman Braakman, regisseur Ewart van der Horst en het multimediabedrijf Arcade van Herman Heinsbroek.
In de eerste periode was het eerste Nederlandse muziekkanaal niet in heel Nederland te zien. Tevens moet TMF een kanaal delen met TV10 Gold (onderdeel van Wegener Arcade), waardoor ze slechts een beperkt gedeelte van de dag te zien waren. ‘Herhaal-kanaal’ TV10 wist met haar oude tv-series niet veel kijkers te trekken en stopte, waardoor TMF het kanaal voor zichzelf kreeg. TMF werd een groot succes, dat zij zelf meer kijkers had dan het grote MTV. In België, het Verenigd Koninkrijk en Australië werd een ook TMF-zender gelanceerd.
TMF VJ’s zoals Sylvana Simons, Bridget Maasland, Isabelle Brinkman, Fabienne de Vries, Ruud de Wild, Michael Pilarczyk,Jeroen Post, Sonja Silva, Wessel van Diepen, Erik de Zwart. Tooske Breugem, Daphne Bunskoek, Jeroen Nieuwenhuize, Renate Verbaan, Valerio Zeno, Nikki Plessen, Mental Theo, Jeroen Post, Sonja Silva en Renée Vervoorn werden stuk voor stuk landelijke bekendheden.
In 2002 werd de zender overgenomen door MTV. Reclame voor premium SMS-spelletjes en ringtone abonnementen waren belangrijke inkomstenbronnen voor de zender, maar verscherpt toezicht van de overheid vielen deze inkomsten steeds meer weg. 2008 nam ook het aantal TMF-kijkers snel af. Een belangrijke reden was dat steeds meer jongeren muziekvideo’s op Youtube gingen kijken. Door de slechte kijkcijfers ging TMF ook minder uitzenden en koos ervoor om alleen van 6.00 tot 15.00 uur op de buis te zijn. De zender ging een kanaal delen met Comedy Central. Later nam Kindernet de plaats in van TMF. Een avontuur om alleen als internetkanaal door te gaan mislukte. Op 1 september 2002 stopte TMF. De Vlaamse variant TMF België hield het tot 2015 vol.
In 2016 deed VerdwenenMerken.nl een onderzoek, waaruit bleek dat TMF het meest gemiste tv-merk van Nederland is.
Videofragment 10 jaar TMF (2005):
Ze hadden kunnem doorgaan als digitaal kanaal maar ik denk dat de samenwerking met MTV de zender ook wel de das om heeft gedaan het is tegenwoordig best tricky om een clipkanaal te starten of meerdere kanalen zoals MTV nu ook doet en ja is NL klaar voor een nieuwe TMF ik weet het niet. Zien wij graag Silvana terugkeren ? Ik denk dat het best een uitdaging gaat worden maar je moet ook alle platformen gebruiken en zeker niet alleen tv bv aanbieden het nummer te downloaden of de kijker laten kiezen maar zeker geen linear tv kanaal dat gaat al niks worden !
Ik mis in het stukje eigenlijk nog dat de ware reden dat MTV de zender TMF heeft gekocht is om deze uit te schakelen omdat de concurrentie te groot was. Erg jammer. Het was veel al houtje touwtje tv maar dat was er juist zo leuk aan.
Deze springplank voor talent is ook weer verdwenen en loop je het risico dat er weer “ons kent ons” personeel terugkomt bij radio en tv.
@Andeas Ja dat is jammer. Je had TMF en Club Veronica. Het moest beide weg en er komt nu nauwelijks nog talent boven drijven. Wel een hoop mensen die denken talent te hebben.
De BnnVara Academy is er al geruime tijd, jaren geleden al als Bnn University. Dit levert de tv-wereld types als Emma Wortelboer op, maar ook mensen die wél wat kunnen.
Gezien er een TMF comeback op plan is,
zouden ze handig gebruik kunnen maken van de hedendaagse bekende youtubers bijvoorbeeld als VJ’s ,zo word het snel een bekend gezelschap in medialand/youtube etc.
@Leonard Dat moeten ze nou juist niet doen. Die YouTubers zijn echt niet de talenten van de toekomst. Dit is gewoon een hype van een paar jaar. Voornamelijk populair bij kleine kinderen.
@Chistina BNNVARA Academy (wat een slechte naam trouwens) is een goede poging maar daar worden een beetje eenheidsworst gecreëerd. Dat is zo jammer. Emma wat je ook van haar vind is eigenlijk een uitzondering tussen de rest die daar vandaan komt. Ze moeten mensen bij deze opleiding of een nieuwe opleiding meer de gelegenheid geven om een eigen stijl te ontwikkelen. Waarbij ze dan geen rol gaan spelen maar zichzelf durven te blijven.