3FM-baas Sharid Alles: ‘Een merk heropbouwen gaat niet over één nacht ijs’

Al zeven jaar laat 3FM dalende luistercijfers zien. In een Telegraaf-interview meldt 3FM-zenderbaas Sharid Alles dat niet alles om luistercijfers gaat en het nog wel even gaat duren voordat 3FM weer gaat groeien.  

Alles: „Er is meer dan alleen de luistercijfers. Ik kijk ook naar de rest. In de hoogtijdagen in 2013, 2014 hadden dj’s het gevoel dat er dingen anders moesten, sommigen vertrokken, luisteraars reageerden daarop en de cijfers gingen naar beneden. Ik heb het idee dat we nu in iets omgekeerds zitten. Er is veel enthousiasme, er is een fijn gevoel. Als je een organisatie of een merk wil heropbouwen, gaat dat niet over één nacht ijs.”

Afgelopen maanden heeft 3FM een nieuw logo, slogan en huisstijl gekregen. Ook de programmering is op de schop gegaan. Volgens Alles gaat het wel even duren voordat we dat terugzien in de cijfers.

Ze heeft zich eerder laten ontvallen dat ze zou vertrekken, als 3FM in 2021 geen 2,5 procent marktaandeel zou hebben. Dat lag bij de meest recente meting op 2,2. „Bij 3FM ligt alles wat we doen onder een vergrootglas, dat is part of the job. Ik heb ervan geleerd en ga geen targets meer noemen, ik heb geen deadline voor mezelf. Ik ben niet mijn koffers aan het pakken, ik ben mijn werk aan het doen!”

5 Comments

  1. Ha Ha! Als 3FM überhaupt op te bouwen valt dan gaat deze mevrouw dat zeker niet doen. Maak er een pop/rock/alternatief station van onder leiding van Rob Stenders. Knal de helft van de dj’s er uit, stop met voor jongeren willen zijn en geef Serieus Request aan Radio 2.

  2. Die afbraak van 3fm ging ook niet over één nacht ijs en toch vond iedereen het prima. Waarschijnlijk is er nog een schouderklopje of bonus uitgedeeld. Het ligt nooit aan 3fm, altijd aan de luisteraar of externe omstandigheden. Dat naar binnen gekeerde defensieve gedrag zie je in deze zenderbazin ook weer terug.

  3. Als 3FM een jongeren zender moet worden is het zonde van de energie en geld wat er ingestopt gaat worden. Radio is niet meer van deze tijd voor jongeren, dat was in de tijd dat er schaarste was om populaire muziek te horen. De jongeren hebben nu veel meer keuze om naar muziek te luisten via streaming diensten zoals Spotify maar ook de vele speciaal intrest radio stations. 3FM zal een keuze moeten maken welke muziek stroming en dan heb je een heel klein deel van de markt. Maak er een internet stream van met veel kanalen zo dat iedereen zijn eigen favoriete muziek kan luisteren.

  4. Al meer dan 15 jaar is het trekken aan n dood paard daar bij 3FM. Er is géén beweging in te krijgen. Het achterhaalde idee dat 3 FM ’n radiogebied voor jongeren zou moeten zijn, moet men (de leiding, dus juffr. Alles) laten varen . Jongeren luisteren sowieso géén radio meer . De voorgaande baasjes dachten teveel aan hen zelf ( dus : geld) en lieten te z.g. D.J.’s lekker aanklooien. Salarissen van vér boven de Balkenende-norm waren de norm. Da’s toch niet normaal . Opheffen dus, dat 3FM . Of ben ik nu te rigoureus .

  5. Jongeren onder de twintig luisteren nauwelijks radio maar boven de twintig nog wel degelijk maar niet naar 3FM dat is nu wel duidelijk in de maandelijkse luistercijfers. Wat er moet gebeuren. Van de zender een complete 3voor12 maken en laat ook muzieknamen als Tim Knol of een Wende Snijders of een Dave Von Raven eens op de zender presenteren. Maak poprockrootsradio voordat KINK het definitief gaat overnemen en stoppen met omroeppolitiek dus meer VPRO op 3 zoals MAX op Radio 5 het geluid bepaalt.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*