‘3FM is meest afhankelijk van FM-frequentie’


Men zou verwachten dat de doelgroep van  ‘jongerenzender’ NPO 3FM moeiteloos al de zender online kan vinden. Mediaspecialist Evert Bronkhorst komt echter na analyse op Adformatie.nl met cijfers dat juist 3FM van alle landelijke radiozenders afhankelijk is van een FM-frequentie. 

Ondanks de digitalisering en de promotie van DAB+ is de radioconsumptie in haar geheel nog flink afhankelijk van de FM. Uit onderzoek door Bronkhorst blijkt dat 56% van de luisteraars nog steeds radio via de FM luistert. De groei van radioconsumptie via DAB+ lijkt tot stilstand te zijn gekomen. 

Evert Bronkhorst is strategy director bij media-adviesbureau Vizeum.

11 Comments

  1. Ik betwijfel zijn conclusie. En ik “verdenk” em dat ie een innige band onderhoud als marketing man voor de VCR.
    Een beetje een zolderkamer “deskundige” die wat marketing resultaten op een rij zet en dat is het dan.
    Niet echt een radio man denk ik dan.

    • Hebben jullie het bron-artikel gelezen? Daarin worden zijn conclusies, het zijn er meer, helder en overtuigend onderbouwd. Maar velen hebben niet alleen moeite met schrijven, maar vooral met goed lezen en kunnen niet onderscheiden wat nepnieuws en wat interessante, betrouwbare informatie is.

      Trouwens Juul, dat je 35 jaar bij de radio hebt gewerkt, dat weet ik onderhand wel, maar wat voor schooldiploma heb jij gehaald? En dan bedoel ik niet je zwemdiploma, of je melkbrevet. 🙂

      (Ik heb havo en een hbo-studie in de cultuursector afgerond.)

      • Als je met “het bronartikel” de link naar Adformatie bedoeld, dan mis ik de onderbouwing. Ik zie daar alleen beschreven hoe het onderzoek gedaan is en de eindresultaten van 2 maal 5 radiostations.
        Daardoor komen die eindresultaten toch een beetje uit de lucht vallen, ik kan ze niet narekenen. Ik zie ook de brongetallen niet. De link in het bronartikel geeft alleen per radiostation de opgetelde resultaten van alle ontvangst mogelijkheden.

        Goed vind ik dat gefocust wordt op alle luisteraars van 10 jaar en ouder. Altijd die adverteerders-focus op 20-49 is dom. Deze groep zit met hoge lasten voor o.a. wonen en kinderen. Het meest vrij te besteden geld zit bij de 50 plussers, vooral bij diegenen die goedkoop wonen (koophuizen). BNR profiteert hier volgens mij wel van, daar draaien echt andere reclames.

        Verder denk ik (is nergens op gebaseerd) dat de voorlopers bij DAB (waaronder R5 en Kink luisteraars) inmiddels wel hun toestellen hebben gekocht en de rest van Nederland niet wil. FM en internet bieden genoeg en je kan ook altijd nog een CD-tje opzetten of een USB-stick in je autoradio steken. Waarom dan DAB met alleen maar meer van hetzelfde?
        LX Classics zit immers niet meer op DAB, maar die kun je wel op internet beluisteren.

    • “Een beetje een zolderkamer deskundige”, heb je het dan over jezelf? Als je de moeite had genomen even uit te zoeken wie Evert Bronkhorst is (echt maar 10 seconden werk) dan had je jezelf deze lachwekkende reactie kunnen besparen.

  2. DirkJan
    heb ik jaartallen genoemd in m’n reactie?????? Jij begint er over.
    Ja, HBO in de Cultuursector Mooi ! Bij de radio gewerkt?……
    Mijn laatste diploma: MTS electronica. ( 1965 ) Tja, het is nu MBO, helaas. Iets onder jouw nivo. Maar dat was er toen niet.
    Wat doe je nu met je HBO Cultuur?

    Mooi Weekend.

  3. Hi Juul,
    Die Evert is een mediaspecialist als beroep, die met cijfers zaken onderbouwd. Iemand ‘zolderkamerspecialist’ noemen is beledigend. Ook in zijn blog komt niet naar voren dat hij ‘nauwe banden met de VCR heeft. Hij geeft zelfs aan dat hij
    het verlengen van de FM-frequentie onterecht is:

    Citaat: “ En dat zet het pleidooi van de Vereniging Landelijke Commerciële Radio (VCR) voor een verlenging van de FM-concessie in een wat ander perspectief. Het argument voor de noodverlenging is dat men zwaar getroffen is door de coronacrisis. Ja, dat klopte in HJ1 2020 met een daling van 31 procent van de bestedingen. Maar over geheel 2020 was het verschil -17 procent en in Q1 2021 zagen we al weer een stijging van 2,3 procent ten opzichte van Q1 2020 (ondanks lockdown en avondklok).”

  4. Laat Radio Veronica en NPO 3FM van FM-kavel wisselen, dan kan NPO 3FM wat bescheidener, maar alsnog op de FM blijven. Een volledig dekkend FM-pakket voor een zeer slecht beluisterde zender, is niet duurzaam.

    • Raar idee om verschillende redenen.
      1.
      Hoe geweldig wordt Veronica dan wel beluisterd?
      2.
      En wil je dan de andere publieke kavels aan Sky, Q, 10, 538, BNR, SLAM, 100%NL en Sublime geven? Het zijn er maar 3 en er vechten dan 8 landelijke commerciëlen om….
      Of hebben die gewoon het nakijken met hun 50% tot 70% bereik en Veronica ineens 99,8% ?
      3.
      Of wil je zerobase eventjes overdoen, terwijl de politiek (om wat voor reden dan ook) de hele FM wil uitzetten?

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*