Deze week werd bekend dat jongerenzender 3FM niet alleen nóg meer luisteraars heeft verloren, maar ook zijn ochtend-dj Domien Verschuuren aan Qmusic kwijtraakt. De NPO-top heeft aangegeven nog niet aan de FM-frequentie te willen tornen. Toch zijn er al diverse mediaspecialisten die hebben geadviseerd om de FM-frequentie aan NPO Radio 5 te geven.
Maarten Hafkamp (mediajournalist Adformatie)
“Radio 5 valt op tussen alle eenheidsworsten op de FM met een ander muziekformat, waar veel andere radiozenders hetzelfde draaien. Met FM is een bepaald – ouder – publiek groot geworden. Die zijn het gewend en vinden het nog steeds prettig om op die manier radio te luisteren. Het is daarom best een goed idee om Radio 5 de frequentie van 3FM te geven, maar het gaat niet gebeuren. 3FM trekt wel reclamegeld binnen.”
Lars Schotanus (directeur van online radiostation Traffic Radio en YPCA):
“NPO Radio 5 is zeer laagdrempelig en wordt door vakmensen gemaakt. Daarnaast heeft zij een hondstrouw luisterpubliek dat klaar is met het geleuter van steeds meer op elkaar lijkende DJ’s. Ik ben voorstander om NPO Radio 5 de FM-frequentie van 3FM te geven. Het jonge en experimentele van 3FM past veel beter bij online en de FM past veel beter bij de oudere doelgroep die ook nog ouderwets luistert. NPO Radio 5 gaat dan in de nieuwe luistercijfers voor ‘de klappppperrrrrrr van de week’ zorgen!”
Pierre Papa (radiospecialist)
“Het succes van NPO Radio 5 komt door sentiment, muziek en voor de oudere doelgroep zeer aansprekelijke persoonlijkheden achter de microfoon. Neem Tineke de Nooij, zij is echt en weet altijd een eigen sfeer neer te zetten. Met Jeroen van Inkel erbij straks kun je ook weer vanaf 50+ publiek opbouwen want uiteindelijk gaan er ook weer veel oude luisteraars dood. Ik vind het een goed idee om NPO Radio 5 op FM frequenties 3FM te zetten, 3FM kan dan zichzelf echt op reset drukken en is dan van de druk van luistercijfers af.”
Evert van Bronkhorst (mediaspecialist Vizeum)
“Radio 5 richt zich op een doelgroep die door de meeste commerciële zenders geheel of gedeeltelijk genegeerd wordt, aangezien deze voor hen commercieel niet interessant zijn. Dus hun concurrentieveld is een stuk beperkter. Als je ziet dat er een duidelijke verschuiving is qua device waar men radio luistert bij de kerndoelgroep van 3FM (20-34), is het de vraag of ‘de dure FM frequentie’ dan nog wel verantwoord is, zeker als de traditionele FM ontvangst bij de 50+ doelgroep nog weinig aan populariteit inlevert.”
Erik de Zwart meldt vandaag aan De Telegraaf: “Het zogenaamde verjongen wat 3FM jarenlang heeft geprobeerd, is volstrekt kansloos gebleken. Als ze er écht zijn voor de mensen die luisteren moet deze FM-frequentie naar NPO Radio 5 van Tineke de Nooij en Jeroen van Inkel.”
In vijf jaar tijd daalde het marktaandeel van 3FM van 12 procent naar 2,9 procent. Gerard Ekdom, Rob Stenders, Coen Swijnenberg, Sander Lantinga, Giel Beelen en Paul Rabbering vertrokken al eerder bij de kwakkelende zender. NPO meldt aan De Telegraaf dat fm-frequentie van 3FM niet zal worden ingeruild voor het veel populairdere Radio 5. “NPO Radio 5 doet het ook zonder FM-frequentie uitstekend”, aldus een NPO-woordvoerder. Hiermee lijkt de NPO niet te willen kiezen voor wat de luisteraar het liefst wil.
Geef als eerste een reactie