Facebook raakte afgelopen jaar een miljoen dagelijkse gebruikers kwijt. Dat lijkt niet veel op een totaalaantal van bijna 2 miljard dagelijks actieve gebruikers, maar in combinatie met tegenvallende omzetcijfers daalde de beurswaarde hierdoor met 25%, waardoor zo’n 200 miljard dollar in rook is opgegaan. Is dit het begin van het einde voor Facebook?
Dit zijn de oorzaken waarom Facebook gebruikers verliest:
1. TikTok
Concurrent TikTok gaf in september 2021 aan meer dan een miljard gebruikers op zijn platform te hebben. Begin 2022 erkende Facebook-CEO Mark Zuckerberg hoe groot de concurrent TikTok is voor het bedrijf. Daarom introduceerde ‘Facebook Reels’, in een poging om de markt voor korte video’s te veroveren en te diversifiëren van Facebook’s traditionele op tekst en statusgestuurde benadering. TikTok is dusdanig groot dat het niet meer door Facebook weggeconcurreerd kan worden.
2. Jongeren
Jongeren gebruiken massaal TikTok, maar dat is niet het enige platform dat ze verkiezen boven Facebook. Ook gameplatforms zoals Fortnite en Roblox zijn zeer in trek bij jongeren en worden ook gebruikt om elkaar te ontmoeten. Facebook wordt door de jeugd gezien als een ruimte voor de oudere generatie om bij te praten met familie. Kids geven de voorkeur aan de fantasierijke 3D-werelden die videogames bieden, waar ze kunnen chatten met hun vrienden en samen kunnen gamen.
Dit wordt intern door Facebook erkend. In een rapport van The Verge denken onderzoekers van Facebook dat het aantal tieners onder Facebook-gebruikers in 2022 met 45% zal dalen ten opzichte van 2019.
Volgens een ander onderzoek zien jongvolwassenen Facebook als saai, misleidend en negatief en krijgen ze negatieve associaties bij Facebook door nieuws over privacykwesties en filterbubbels. Facebook heeft bij jongvolwassenen dus een flink imagoprobleem.
3. Stijgende dataprijzen in India
India is de grootste markt van Facebook, met bijna twee keer zoveel gebruikers als in de Verenigde Staten. De gebruikersgroei van Facebook in India wordt echter vertraagd als gevolg van een stijging van de dataprijzen in het land. In november 2021 hebben alle grote Indiase telecombedrijven hun prepaidtarieven met maximaal 25% verhoogd. Deze prijsstijgingen zullen waarschijnlijk een negatief effect hebben op mensen met lagere inkomens in India.
4. Geen landen om naar uit te breiden
Facebook begon in 2004, toen alleen studenten van bepaalde Amerikaanse universiteiten zich konden aanmelden. Nu is Facebook in bijna elk land beschikbaar, hoewel het in een paar landen, zoals China en Iran, is verboden. Facebook heeft in wezen nergens meer om geografisch uit te breiden. Iedereen die zich wil aanmelden bij de sociale netwerksite kan dat. Dat plaatst Facebook in de lastigere positie om zich te richten op nieuwe sociodemografische doelgroepen of om oudere gebruikers terug te lokken naar het platform.
Niet alleen daar om, maar ook door de vele censuur die men pleegt.
Heb je een beetje een andere kijk op de Corona toestanden, Amerika of andere westerse iedeeen zoals de Wef, krijg je meteen een blokkade en mag je niet op facebook zo lang je het gewraakte bericht niet hebt verwijderd.
Daarom keren ook veel menden Facebook de rug toe.