’40 miljoen euro aan Ster-inkomsten straks in buitenlandse handen’

Na de NPO, de Raad voor Cultuur, BvA laten ook marketeers zich kritisch uit over de plannen van Minister Slob om reclame op de publieke zenders grotendeels aan banden te leggen.

Dat blijkt uit onderzoek door Adformatie. en marketing- en mediabureau Mediaxplain* onder 188 budgetverantwoordelijke marketeers die recent budget hebben besteed via de Ster. Ruim twee op de drie adverteerders is tegen een reclamevrije NPO.

Als de plannen van Slob doorgaan, verwachten zij dat het onvermijdelijk is dat ze minder op de Ster zullen besteden. Ze zien een sterke verschuiving van hun bestedingen (36 procent) naar met name buitenlandse digitale platformen en partijen zals Google/Youtube en Facebook. De voorspelling is dat bij uitvoering van de plannen meer dan 40 miljoen aan Nederlandse advertentie-inkomsten over de grens verdwijnt. 

Lees verder op Adformatie.

https://www.adformatie.nl/media/marketeers-verwachten-dat-ruim-een-derde-advertentie-ster

2 Comments

  1. De publieke omroep is er voor de burger, niet voor de adverteerder. Maak het verschil: een publieke omroep hoort reclamevrij te zijn. Dat mag best wat kosten, we zijn tenslotte geen armlastig land.

    • Ik denk dat dit illusiepolitiek is. Inkomsten uit advertentie- en reclameopbrengsten zijn toch niet per se “vervuild” of “immoreel”? Natuurlijk moet je wel regels stellen omtrent feitelijke onjuistheden, misleidende verhalen, nodeloos kwetsen & beledigen, discriminatie, denigreren van afwijkende leefstijlen, aanzetten tot antisociaal, agressief en ongezond gedrag enz., maar waarom een “kloek” met gouden eieren slachten, terwijl de kip nog zo vruchtbaar is? Internationale grenzen m.b.t. informatie en amusementsvoorziening zijn allang weggevallen. Waar een onwil is, vinden producenten en consumenten altijd een omweg. Nogmaals natuurlijk moeten stevige afspraken gemaakt worden over belangenverstrengeling, oneigenlijke be-invloeding en machtsmisbruik. Ik vrees dat een reclamevrije publieke omroep minder levensvatbaar is dan 1 met advertentiemogelijkheden. Het beschermen van moraliteit vind ik prima, maar onnodig moraliseren acht ik krampachtig en kortzichtig.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*