4JIM en De Terrasmeisjes: wat bepaalt het succes?

In juli zijn er 2 jongeren soaps gestart, een op televisie en de ander online die later een platform heft gekregen bij regionale tv-zender RTV-NH. Over beide soaps is er discussie. Vorige week ontstond er discussie in de media over jongeren soap 4JIM van NPO3, omdat het geen succes blijkt te zijn. En vanaf begin juli is er discussie over de online soap genoemd ‘De Terrasmeisjes’, op basis waarvan RTV-NH een 3-delige mini realityserie heeft geproduceerd voor op YouTube. 

De terrasmeisjes is een voorbeeld van jongeren online video format, waarvan het succes wordt bepaald door het aantal views, tweets, volgers, etc. In het online filmpje van een andere terrasbezoeker is te zien hoe de twintigers Francisca, Nadia en Lorraine ruzie hebben over een broodje met terrasbezoekers en het personeel van een café in Hengelo. De Terrasmeisjes is viral gegaan en kreeg 2 miljoen views op Dumpert, voordat het op GeenStijl verscheen op 6 juli. Succes voor een jongeren soap, die weliswaar cross-mediaal is maar op televisie werd gelanceerd (televisie als ‘primary medium’) is veel moeilijker te krijgen. Daarnaast staat een tv-format niet op zich, maar is gerelateerd aan de concurrerende programmering in hetzelfde tijdslot.

NPO3 kan hebben gedacht: we starten als RTL4 soap GTST de zomerstop ingaat, maar RTL heeft gezorgd voor een gedegen invaller. In de overstap naar de zomerprogrammering startte tegelijkertijd om 20:00 uur het celebrity kookprogramma Wie doet de afwas?, dat qua uitstraling op lijkt op RTL5’s Wie is de chef?, en haar succes al heeft bewezen. De tv-soap 4JIM is neergezet als een cross-media scripted reality format (TV en online) waarbij het gescripte verhaal van de aan kanker lijdende jongere Jim samen met vrienden in real life Nederlandse en Vlaamse festivals bezoeken, waar kijkers met de 4JIM-app eigen real life filmpjes kunnen insturen die in korte compilaties zijn terug te zien in de tv-serie. 4JIM heeft ook een eigen YouTubekanaal waarop de afleveringen, clips en de tv-karakters in andere situaties te zien zijn. Je zier daar bijvoorbeeld dat de meeste views zijn voor het filmpje ‘Wegrennen zonder te betalen’ (net zoiets als de terrasmeisjes) met meer dan 2500 views, al is dat een fractie van de 2 miljoen van De Terrasmeisjes. De vraag is of 4JIM meer succes had gehad, als een andere strategie was gebruikt.

Nu is de jongeren soap op TV gelanceerd en ondersteund met een YouTube kanaal, maar zou een ‘mobile first’-strategie niet beter zijn geweest, omdat voor jongeren het mobiele scherm het eerste scherm is geworden en televisie het tweede scherm. Bovendien spelen juist voor een jongeren soap ook de cast – de personen – een rol, en kan je misschien beter gebruik maken van bekende YouTubesterren om de soap vorm te geven, of z.g. influencers vragen mee te werken aan meer bekendheid voor de soap. Het is dan ook niet voor niets dat tv-zenders YouTube-kanalen contracteren in hun Multi Channel Networks, waarmee ze YouTube sterren naar TV halen om in grote shows te verschijnen, in een poging de jonge kijkers weer terug te krijgen op televisie. De bekende Engelse YouTube-vlogger Zoella werd eerder dit jaar gezien in The great comic relief bake off (BBC). De Nederlandse YouTube-ster Enzo Knol heeft daarentegen laatst een eigen docu-soap op televisie geweigerd, al gaat hij wel acteren in een film.

Dat jongere tv-kijkers het medium televisie best nog wel waarderen, blijkt uit de live tv&online talkshow Makers Channel Playground (wekelijks zaterdag 18:00 uur) op FOX, waar presentator Eddy Zoey creatieve YouTube-sterren ontvangt. Aan de twitterfeed-tickertape is te zien dat jongeren het waarderen als ze ‘hun’ YouTube-ster op televisie zien.

Ik ben benieuwd wat de komende afleveringen van 4JIM gaan doen, en hoe het De Terrasmeisjes zal vergaan na hun eigen mini-soap.

Spreekbuis.nl-blogger Agnes Dijker is werkzaam voor KlapperCom Consultancy

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*