5 vragen aan Frank Visser (Media Future Week)

Volgende week organiseert iMMovator de Media Future Week: een pressure cooker week voor de top 1% media studenten van Nederlandse hogescholen. Ze werken een week lang aan cases van media bedrijven zoals NOS, VondelCS, Ericsson en TWC Apps. Deelnemers krijgen een topprogramma voorgeschoteld van inspirerende lezingen van internationale sprekers en een intensief cocreatie programma. Spreekbuis.nl interviewde Frank Visser (creative director van de Media Future Week).

1. Media Future gaat alweer zijn vijfde jaargang in. Hoe heeft dit event zich de laatste jaren ontwikkeld?
“De eerste editie vond plaats in 2011, er waren toen zes hogescholen die meededen. MFW11 vond plaats in het WTC Alnovum in Almere en we hadden nog geen echte casepartners. De teams van studenten met gemengde achtergronden werkten toen aan cases gekoppeld aan twee onderwerpen, bijvoorbeeld ‘platteland’ en ‘second screen’. Dat leverde soms bizarre combinaties op, maar de teams wisten er leuke concepten voor te bedenken! Vanaf de tweede editie zijn we gaan werken met échte cases van mediabedrijven. Deze casepartners zijn nu ook veel meer betrokken bij het creatieve proces. Ze geven een uitgebreide briefing, kijken mee met de eerste pitch voor de ‘dragon’s den’ en geven feedback bij de eindpresentaties. Sommige casepartners zijn zo betrokken dat ze tussendoor langskomen en de teams taart komen brengen! Daarnaast zijn we van locatie veranderd. MFW vindt nu plaats in de hart van de mediasector en onze thuisbasis: het Media Park in Hilversum. Deze verandering zorgt voor een andere dynamiek in de week en nieuwe programma onderdelen. Zo gaan de teams bijvoorbeeld ook op bezoek bij het bedrijfsleven tijdens de Media Park Safari. Daarnaast zijn nu ook meer professionals in de gelegenheid om onderdelen van MFW te bezoeken, zoals de plenaire presentaties en de business modelling sessies.”

2. Het thema deze editie is ‘Designing for society’. Wat houdt dit in?
“Het thema is gebaseerd op het idee dat iedere mediamaker een designer van ervaringen, producten en diensten is die relevant zijn voor de samenleving. Succesvolle concepten hebben steeds vaker nut voor de samenleving, bijvoorbeeld door het leven van mensen gemakkelijker en leuker te maken of doordat ze problemen aankaarten of oplossen. Bij het ontwerpproces is het dus van belang om de eindgebruiker en de samenleving in gedachten te houden. Dit vragen we de teams van MFW ook te doen: ze worden er op uitgestuurd in de Hilversumse samenleving om hun ideeën en concepten te delen en te toetsen.”

3.De Media Future Week is vooral gericht op studenten. Jij hebt veel contact met hogescholen. Sluiten HBO-opleidingen volgens jou tegenwoordig voldoende aan met het bedrijfsleven?
“Media Future Week is een initiatief vanuit iMMovator om hogescholen en bedrijfsleven dichterbij elkaar te brengen. Het is moeilijk om veranderingen in de curricula aan te brengen en je merkt inderdaad dat de overstap van opleiding naar bedrijfsleven niet altijd goed aansluit. Desalniettemin zie je dat hogescholen veel doen om de aansluiting met het bedrijfsleven te behouden. In Amsterdam en Utrecht bestaan er bijvoorbeeld Centers of Expertise waar hogescholen onderzoek doen dat aansluit op behoeften en wensen uit het bedrijfsleven. The Future Now en The Future Next zijn mooie projecten waarbij hogescholen en bedrijfsleven samen optrekken. Ook is er een domein Creative Technologies gestart en werken de CMD opleidingen samen met Dutch Digital Agencies.”

4.Tijdens de dagen kunnen de deelnemers lezingen van internationale guru’s bezoeken, brainstormen, op safari gaan over het media park gaan en ideeën op doen bij de omroepen. Is het ‘open huis’ bij alle omroepen en werken deze allemaal mee?
“Aardig wat bewoners van het Media Park doen mee! We gaan op bezoek bij de NOS, VPRO, BNNVARA, United, DutchView, Infostrada, Prographics en Beeld en Geluid. Ze vinden het maar wat leuk om jong talent een kijkje in hun keuken te geven en ze advies te geven voor de opdrachten waar ze mee bezig zijn. Veiligheid is sinds het NOS incident wel een groter issue geworden op het Media Park, maar gelukkig weerhoudt dat de meeste omroepen er niet van een groep jonge professionals te ontvangen”

5. Media Future Week richt zich ook op de invloed van mediatrends in het vakgebied. Wat zijn momenteel de belangrijkste mediatrends?
“Tijdens MFW kijken we naar technologische mogelijkheden, de invloed van de samenleving en nieuwe business modellen. Tijdens het plenaire programma van lezingen komen diverse mediatrends aan bod. Zo zal Genevieve Bell van Intel laat zien wat de rol van technologie is, en hoe de inzet van big data nieuwe menselijke ervaringen mogelijk maakt. Ook Scott Smith van het bureau Changeist zal vooral in gaan op het gebruik van data: wat gebeurt er als we allemaal data platformen worden, die voortdurend informatie kunnen delen en gebruiken? Neurowetenschapper Amy Jo Kim gaat in op gamification: hoe je met veel effect games kan ontwikkelen die meer zijn dan entertainment. Daarnaast hebben we Nederlandse sprekers die ingaan op Internet of Things (Marcel Schouwenaars, The Incredible Machine), sensoren en biofeedback (Yosef Safi Harp, Happitech), urban media zoals media in de openbare ruimte en grootschalige wifinetwerken (Martijn de Waal) en de ontwikkeling van mobiel in derde wereldlanden (Hajo van Beijma). Deze lezingen kun je trouwens ook als professional bijwonen.”

6. Met welke kennis en ervaring verwacht je dat studenten de Media Future Week afsluiten?
“We hopen dat de studenten in de week gegroeid zijn op professioneel, maar ook op persoonlijk vlak. Ze weten een stuk meer over de ontwikkelingen op het gebied van nieuwe media en hebben een kijkje in de keuken gekregen van echte mediabedrijven. Maar daarnaast leren ze ook veel van elkaar. Designers, techneuten en business studenten zitten gemengd in teams en leren met elkaar samenwerken om een mooi concept te bedenken. Iedereen kan zijn eigen passie kwijt, maar ze leren ook over elkaars discipline en hoe je elkaar goed kunt helpen. Die skill, het multidisciplinair kunnen werken, zie je in het bedrijfsleven ook steeds belangrijker worden.”

Meer informatie over Media Future Week, het programma en de onderdelen die door professionals kunnen worden bezocht vind je hier.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*