52% van de Nederlanders bezit een Smart TV

Het bezit van smart tv’s blijft groeien en de smartphone wordt steeds meer gebruikt om tv te kijken. Dit zijn enkele uitkomsten van de nieuwste editie van het Trends in Digitale Media onderzoek van GfK. Screenforce presenteert de video highlights.

Van alle Nederlanders bezit 52% een Smart TV. Het grootste merk in dit segment is Samsung, dat goed is voor 54% van het smart TV bezit. Philips en LG volgen op grote afstand met respectievelijk 17% en 16% aandeel. Het voordeel van een smart TV is dat je toegang krijgt tot online platforms op je TV-toestel. Ditzelfde effect kun je ook bewerkstelligen door de aansluiting van een mediacenter op je TV. Van alle ondervraagden heeft 21% er een aangesloten. De grootste merken hierin zijn Google Chromecast (73% onder de bezitters) en Apple TV (23% onder de bezitters)

Apps van Videoland, Fox Sports en Netflix meest geïnstalleerd; YouTube minder gebruikt
YouTube, Netflix en Videoland zijn de meest geïnstalleerde video apps op de smartphone en tablet. YouTube wordt relatief vaker bekeken op de smartphone en Netflix en Videoland relatief vaker op de tablet. De gouden regel gaat hier dus wederom op: hoe langer de (meeste) content, hoe groter het scherm. De gebruikers van de bekende video-apps laten een opvallend beeld zien. Netflix blijft doorgroeien en wordt nu door 51% van de respondenten gebruikt. Opvallend is dat het gebruik van de apps van YouTube en NPO Start gedaald zijn in 2019. Het belangrijkste apparaat voor de VOD-platforms is het TV-toestel. Disney+, Netflix, Videoland, NLZiet en HBO, allemaal worden ze veruit het meest geconsumeerd via het TV-toestel.

TV zet steeds vaker aan tot surfen
TV activeert de kijker. Als men tijdens het TV-kijken online surft is dat vaak (12%) of soms (49%) naar aanleiding van iets dat men op TV heeft gezien. Vorig jaar waren deze percentages lager. Online aankopen doen tijdens het TV-kijken is eveneens regelmatig naar aanleiding van iets dat men op TV heeft gezien: in 2019 vaak 2% en soms 16%.

TV-kijken via de smartphone neemt verder toe
De digitale kijker kijkt naar TV-programma’s op diverse apparaten. Hij kijkt het vaakst via het TV-toestel. Dit percentage is al jaren stabiel rond de 91%. Het gebruik van de smartphone als device om TV te kijken neemt verder toe en is nu bijna net zo groot als de tablet. Screenforce ziet dit ook terug in de cijfers die zij van de distributeurs krijgen over het aantal TV live streams dat door hun abonnees geconsumeerd wordt. De daling van PC en de laptop voor het kijken van TV zet verder door. Toch wordt de laptop nog net zo vaak gebruikt als de smartphone en tablet.

Muziek is de belangrijkste videocategorie op YouTube
Uit de 2019 editie van Trends In Digitale Media blijkt dat YouTube video’s meer op smartphones dan op tablets of andere devices geconsumeerd worden. De meest populaire videocategorie op YouTube is by far muziek. Van de respondenten bekijkt of beluisterd 67% YouTube muziekvideo’s. Op nummer 2 staan de tutorial video’s met 29%. Muziek is ook de langste bekeken categorie op YouTube. Respondenten kijken gemiddeld 48 minuten per week, gevolgd door influencers die 13 minuten kijktijd per week krijgen.

Nederlands zijn niet gevoelig voor aantrekkelijke aanbieding voor VOD abonnement
Voor Nederlanders die gebruik maken van betaalde videodiensten zijn de belangrijkste redenen: (1) ontspanning, (2) de mogelijkheid om te kijken waar en wanneer je wilt en (3) toegang tot een groot aanbod. Opvallend is dat Nederlanders de kosten of aanbieding van een abonnement, bingewatchen en de mogelijkheid om vooruit te kijken over het algemeen niet heel belangrijk vinden. Deze redenen staan helemaal onderaan qua prioriteiten. Men stelt het wel op prijs dat het gebruik van RTL XL, RTL Telekids, KIJK, YouTube, NPO Start en NPO Zapp gratis is.

3 Comments

  1. Geloof niet in het aandeel van Samsung, LG scoort hoger dan 18%, de hele Oled markt is in hun handen, beter beeld t.o.v. Samsung. Waar de cijfers vandaan komen? Marketing cijfers van Samsung?? LG is veel groter als vermeld en Philips veel kleiner.

  2. Dat komt omdat niet wordt gekeken wie in 2019 de meeste smart-tv’s heeft verkocht, maar welke apparaten thuis staan. En Samsung verkoopt al heel lang smart-tv’s.

    Uiteraard daalt het gebruik van NPO Start. Het laatste woord kan er wel af bij deze “APP”. Hij start namelijk vaker niet dan wel. Valt ook vaak uit.
    Ik heb al 3 keer geprobeerd een aflevering van Lubach op Zondag te kijken, maar na 10 minuten toetsen indrukken voordat deze is geselecteerd, wil deze telkens niet STARTen.
    Het “zoeken” op een smart-tv is ook niet van deze tijd, over het hele alfabet moeten “lopen”, om 1 lettertje te selecteren…. En dan weer voor het volgende lettertje.
    En dan zitten al die leveranciers ook nog eens mee te kijken, wat ik doe op die smart-tv, daar heb ik helemaal een hekel aan.
    Ik denk er over om een oud-PC-tje naast die “SMART”-tv te zetten, heb ik daar allemaal geen last van.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*