Het luisteren van online radio en podcast gaat voor bijna de helft ten koste van het luisteren naar de reguliere radio. Dat komt naar voren uit de eerste editie van het Online Radio en Podcast Onderzoek, dat woensdag 9 oktober tijdens de Online Radio Day in Hilversum wordt gepresenteerd.
Het luisteren naar radiostations, die uitsluitend via internet te ontvangen zijn, is het afgelopen jaar met 21% toegenomen. Voor online streamingdiensten (zoals Spotify, YouTube) is deze toename 39% en voor podcast zelfs 40%. Deze groei gaat ten koste van het regulier luisteren naar de radio via FM of kabel. Hier neemt de luistertijd met 15% af, met name bij jongeren tussen 13 tot 29 jaar.
Het onderzoek werd afgelopen maand uitgevoerd door onderzoeksbureau DVJ Insights onder 500 respondenten.
Online Radio Day
Het event voor online radio en podcast vindt plaats in Beeld en Geluid op woensdagmiddag 9 oktober tijdens de Dutch Media Week, het mediafestival van Nederland dat georganiseerd wordt van 4 t/m 13 oktober. Tijdens de Online Radio Day vinden er in Beeld en Geluid diverse activiteiten plaats in het kader van online radio en podcast. Zo zijn er onder meer podcast workshops en wordt er een congres georganiseerd, waarbij diverse sprekers uit de wereld van online radio en podcasting aan het woord komen. De presentatie van het congres is in handen van New Business Radio presentatrice Fabienne de Vries.
De Online Radio Day wordt afgesloten met de feestelijke uitreiking van de Online Radio Awards 2019. Er worden Online Radio Awards uitgereikt in de categorieën beste online radiostation, beste podcast, beste online presentator/presentatrice en beste online radio ambassadeur. De presentatie van de awardshow is in handen van Jeroen Nieuwenhuize.
Ik luister online naar Keizerstad Nijmegen, een nonstop muziekzender die precies de muziek draait die ik wil horen, ooit waren dj’s interessant om naar te luisteren (m.u.v. een Rob Stenders), nu zitten ze in de ochtend al oeverloos te ouwehoeren, wij willen muziek horen! Dan snel over naar online die precies in de behoefte voorziet.
Ik heb online Different Radio ontdekt, non-stop classic hits met Nederlands nieuws. Het kan dus wel, ook zijn de podcast van BNR en Tweakers een aanwinst.
Is er hier nu echt niemand die zich afvraagt hoe je in een “eerste editie” van een onderzoek al kunt spreken van stijgingen/dalingen?
Dat kan als je twee vragen stelt: nu en voorheen.
Er is geen echte voormeting gedaan. Zelfrapportage is per definitie onbetrouwbaar. De kritiek van Rudy De Saedeleir is terecht. Daarnaast kan de toename van het luisteren naar online stations en podcast theoretisch voortkomen uit een nieuwe groep, die eerst helemaal niet naar de radio luisterde.
En hoe representatief was de steekproef respondenten voor de totale populatie luisteraars? Als het onderzoek alleen online is gedaan, dan sluit je sowieso een grote groep uit.