[BLOG] Radio werd vroeger altijd aangeduid als ‘venster van de wereld’. Dat is het echter al lang niet meer. Op zaterdag 7 november 17:25 werd dit wederom pijnlijk bevestigd. Precies om die tijd reed ik in de auto van Lelystad naar Hilversum en werd Joe Biden als nieuwe president van de Verenigde Staten aangekondigd. Vijf minuten later zouden de advocaten van Trump een persconferentie geven. Op de FM sprong alleen NPO Radio 1 uitgebreid in op dit wereldnieuws.
Bij andere radiozenders werd wel even vluchtig tussen plaatjes door vermeld dat er Biden de Amerikaanse verkiezingen had gewonnen, maar dat was het dan wel. BNR Nieuwsradio zond op die tijd een herhaling van een mobiliteitsprogramma uit. Presentatrice Roos Abelman snelde zich later naar de studio om alsnog een liveprogramma te maken. Bij Radio Veronica was intussen ACDC te horen en op SLAM de nieuwe hit van Martin Garrix. Een ding is zeker: als er nog een grote ramp in Nederland zou plaatsvinden, dan bieden de nieuwsites van Nu.nl, AD.nl en Telegraaf.nl meer houvast in barre tijden.
Een pluim dus voor NPO Radio 1 waar ik als autorijder met een oude autoradio op dat moment het laatste nieuws kon volgen. Maar dit mag je natuurlijk ook wel verwachten van de duurste radiozender van Nederland (met een jaarlijks budget rond de €40 miljoen euro). Eigenlijk zou deze zender 365 dagen en 24 uur per dag een actualiteitenzender moeten zijn voor dat reuzenbudget. De werkelijkheid is anders; in veel gevallen wordt de luisteraar getrakteerd op vooral achtergrondverhalen en personen met een nieuw boek of vakmensen die terugkijken op hun leven en carrière. Niet geheel verwonderlijk dat NPO Radio 1, zelfs in coronatijden, niet verder komt dan een vijfde plek van meest beluisterde stations.
Richard Otto is uitgever van Spreekbuis.nl en extern consultant op gebied van marketing, communicatie en PR voor diverse (media)bedrijven en (mede) oprichter van Tens Media en XS2RADIO.
Richard, Natuurlijk mag je als blogger zeggen wat je wilt, het is jouw mening. Maar wat verwacht jij dan van de diverse radiozenders? Ik verwacht alleen van NPO Radio 1 en BNR een uitgebreide berichtgeving. Waarbij beide zenders misschien wel vastzitten in een programma schema. Op de andere zenders verwacht ik alleen een mededeling in het nieuws, of een korte extra mededeling in het programma (als dit live is). Voor de rest wordt er naar mijn mening toch al veel te veel aandacht besteed aan die USA presidentsverkiezing. Het zijn niet de “Amerikaanse verkiezingen” (waarom is dit meervoud, het is maar één verkiezing van één president), want Amerika is een stuk groter dan de USA.
En tot slot geef je NPO Radio 1 eerst een pluim en daarna boor je die zender alsnog de grond in? Het budget valt nog wel mee, het is ca. 100.000 euro per dag, dat is 4.000 euro per uur. Maar daar moet dan wel alles van betaald worden.
Dat vind jij een “reuzenbudget”? Amalia krijgt al bijna net zoveel volgend jaar.
Hi Rink,
De VS-presidentsverkiezing was uiteraard slechts een actueel voorbeeld. (Ook ik irriteerde me aan de grote aandacht voor de VS mbt Biden en Trump terwijl de meeste Nederlanders niet snappen wat er in het hoofd van de gemiddelde Amerikaan omgaat.
In een tijd waarin Spotify een steeds belangrijkere rol voor muziekconsumptie tot zich neemt zou het mooi zijn als radiostations kijken hoe ze hun bestaansrecht kunnen behouden. De consument zal een nieuwsbehoefte blijven houden. Dit is goed terug te zien bij bereikscijfers van de journaals en nieuwssites.
Hé Richard,
Waarom moet ik snappen wat er in het hoofd van de gemiddelde Amerikaan omgaat?
Kan mij niet zo veel schelen, nieuws is nieuws.
En ja, BNR zond weer eens een auto programma uit. Volgens mij doen ze dat de hele dag.
Ik luister wel naar het prima programma van Bernard Hammelburg, soms kan radio 1 daar nog een puntje aan zuigen.