Onderzoek: Bijna helft van alle Nederlanders luistert naar podcasts

Inmiddels luistert bijna de helft van alle Nederlanders (47%) wel eens naar een podcast. Ten opzichte van de voorgaande meting (mei 2020) betekent dit een stijging van maar liefst 7%. Dit blijkt uit de Markteffect Podcast Monitor; een onafhankelijk onderzoek dat tweemaal per jaar wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau Markteffect.

Tevens is een verschuiving zichtbaar in de frequentie van luisteren: ruim een kwart van de podcastsluisteraars luistert tijdens de huidige meting ten minste wekelijks naar een podcast. In de vorige meting was dat nog voornamelijk maandelijks. De belangrijkste redenen om naar een podcast te luisteren zijn vooral ontspanning (58%) en amusement (51%), maar ook persoonlijke ontwikkeling (28%) en het volgen van interessante personen (27%) en het laatste nieuws (25%) scoren hoog.

Het percentage luisteraars dat podcasts luistert voor zakelijke doeleinden, is gelijk aan de vorige meting (24%). Onder zakelijke luisteraars zien we echter vooral een toename in het aantal luisteraars dat aangeeft een andere kijk op het werkgebied te hebben gekregen dankzij de beschikbare, vakspecialistische podcasts (45%). Men is op zoek naar nieuwe inzichten om het werk nog beter uit te kunnen voeren en haalt deze het liefst uit een actuele en praktische zakelijke podcast.

Inmiddels zien we ook dat podcasts steeds vaker ingezet worden als marketingtool en wordt gesponsorde content regelmatig toegepast. Wel blijven podcast luisteraars verdeeld over het beste moment van reclame en vindt men de verschillende vormen van gesponsorde content overwegend meer storend, vergeleken met de voorgaande meting. Daarnaast zien we dat de bereidheid om momenteel te betalen voor (exclusieve of reclame-vrije) podcasts erg laag is.

Het aantal luisteraars van podcasts lijkt op dit moment het hoogtepunt te zitten. Michael Petit, Manager Marketing bij Markteffect, licht toe: ‘’Het aantal luisteraars is het afgelopen anderhalf jaar al explosief gestegen. In de eerste meting (mei 2019) luisterden zo’n 28% van de Nederlanders en inmiddels is dat dus al 47%. Waar we in eerdere metingen zagen dat ook niet-luisteraars op grote schaal aangaven in de toekomst verwachtten te gaan luisteren, is dat percentage nu ‘slechts’ 6%. Aangezien er natuurlijk ook mensen zullen zijn die significant minder gaan luisteren, verwacht ik dat het percentage in onze volgende meting (over 6 maanden) ongeveer gelijk zal zijn. Wel zien we dat van de mensen die luisteren, liefst 44% aangeeft verwacht (veel) méér te gaan luisteren. Dus waarschijnlijk zal het aantal minuten dat men naar podcasts luistert, wel toenemen.’’

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 1.033 respondenten in de leeftijd van 16 jaar en ouder. Dit onderzoek is een initiatief van onderzoeksbureau Markteffect en deze meting werd mede mogelijk gemaakt door AS WE SPEAK Podcasts. De volledige rapportage is te downloaden via deze link.

In samenwerking met AS WE SPEAK Podcasts presenteert Markteffect voor de eerste maal een podcast over de podcastmonitor. 

6 Comments

    • Hahaha! Mag ik hier smakelijk om lachen heren – ja dat mag ik – Heerkijk zo tijdens de VRIJMIBO.

      En over geloof gesproken, Wil je weten hoe ik heel nuchter over 06-01 aankijk en D.T.?, klik dan op mijn naam voor een linkje naar een kort stukje. “Als je op een clown stemt, krijg je een circus.” Peter R. De Vries

      Kostelijk Juul en Rene, jullie hebben ook circustalent … Hahaha …

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*