Hoe plus is het pluspakket nog?

[door Jarco Kriek] Een aanvullend of pluspakket. Voorheen gingen dit soort abonnementen bij aanbieders van lineaire tv als zoete broodjes over de virtuele toonbank. Tegenwoordig moeten deze abonnementen met de nodige moeite aan de man of vrouw gebracht worden. 

Voor deze ontwikkeling zijn meerdere redenen. Allereerst is het aanbod in deze pakketten gedevalueerd. Daar kunnen aanbieders als Ziggo, KPN en T-Mobile weinig tot niets aan doen. Belangrijke blikvangers als Syfy, 13th Street en MGM zijn in de afgelopen jaren in de Benelux gestopt. De eigenaren van deze zenders trokken zelf de stekker uit de lineaire distributie. Hierdoor vond een kwalitatieve kaalslag plaats. 

Voor de overgebleven zenders moeten distributeurs meer betalen. Het is een soort visuele cirkel waarbij de consument aan het kortste eind trekt. Omdat pluspakketten door bijvoorbeeld het verdwijnen van de aansprekende zenders minder worden verkocht, verdampen de kijkcijfers van de overgebleven zenders. Hierdoor worden de reclameinkomsten minder. Dit zorgt ervoor dat de overgebleven zenders in de pluspakketten meer geld voor distributie van distributeurs willen ontvangen. Het pluspakket met minder zenders wordt hierdoor niet goedkoper maar in veel gevallen zelfs duurder.

Gelukkig voor de consument trappen de twee grootste distributeurs Ziggo en KPN op de rem. Minder bekeken zenders die te veel geld voor distributie vragen worden zonder pardon uit het aanbod gegooid als de toon – lees de distributieprijs – niet tot een lager niveau wordt afgevlakt. Om deze reden is bijvoorbeeld TV5 Monde niet bij KPN te zien. De nummer drie distributeur in Nederland Canal+ Luxembourg (Canal Digitaal) gooide vorig jaar zelfs alle kanalen van Discovery Benelux – inclusief Eurosport – overboord omdat de distributieprijs in de ogen van Canal+ Luxembourg overgewaardeerd was. Daarbij wordt door het Luxemburgse bedrijf onder meer aangedragen dat Discovery Benelux met de marktintroductie van discovery+ (Dplay) de op de lineaire kanalen aangeboden content minder exclusief is en dus een minder waarde heeft.

Pluspakketten hebben daarnaast te maken met concurrentie van betaalde en gratis streamingdiensten. Consumenten kunnen een euro slechts één keer uitgeven. Dit noodzaakt tot het maken van keuzes. In veel gevallen wordt dan het pluspakket van een distributeur buiten de deur gezet voor een abonnement van bijvoorbeeld Netflix, Disney+, Videoland of Amazon Prime Video. Deze streamingdiensten bieden veel meer en kwalitatief betere films en series dan de zenders die in pluspakketten te vinden zijn. Maar ook de consument die op het abonnement voor tv en internet wil bezuinigen, kan ondanks het niet meer kopen van het pluspakket online de weg naar gratis content vinden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan YouTube. En als men de sekscontent ui het pluspakket mist dan kan men dit ook gratis bij Pornhub vinden.

Publieke omroepen uit Europa hebben vaak ook gratis content online in de aanbieding. NPO Start biedt een selectie aan gratis films en series die na lineaire uitzending bekeken kan worden. Dit geldt ook voor Duitse publieke zenders als ARD en ZDF. Wie een beetje handig is met internet haalt met een VPN-verbinding online gratis Britse films en series via BBC iPlayer in huis- en slaapkamers. Bij elkaar opgeteld maken gratis en betaalde online (streaming)diensten pluspakketten van distributeurs in waarde minder interessant. Het is niet voor niets dat pluspakketten bij traditionele distributeurs de laatste jaren niet of nauwelijks in prijs zijn gestegen. KPN maakte het Pluspakket voor nieuwe klanten zelfs drie euro per maand goedkoper.

Omdat Ziggo en KPN bij het verlengen van distributieovereenkomsten hard onderhandelen over de doorgifteprijs gooien sommige contentaanbieders het over een andere boeg. Zenders als 192TV en OUTtv proberen met een OTT-app zonder tussenkomst van een distributeur content aan de consument te slijten. Wellicht interessant voor de echte hardcore doelgroep maar door een te hoge prijs voor de meeste consumenten zeker niet. Wie gaat net iets minder dan zeven euro per maand voor alleen content van 192TV betalen? Leg er een euro bij en je hebt bijna veertig tv-zenders die je live kan bekijken aangevuld met meer dan 100.000 films en series die je reclamevrij beschikbaar zijn via een andere OTT-dienst NLZIET.

Overigens is het idee van een eigen OTT-dienst niet in alle gevallen gedoemd om op korte of lange termijn te mislukken. Maar dit geldt dan vooral voor grote internationale spelers zoals Discovery. Omdat de eigen OTT-dienst discovery+ wereldwijd op de markt wordt gebracht, is meer content tegen een lage prijs verkrijgbaar.

Wat voor grote contentleveranciers geldt dat is ook voor grote distributeurs van toepassing. Ziggo en KPN proberen met extra aanvullingen de aanvullende tv-abonnementen meer inhoud te geven dan concurrenten. Dit gebeurt door het toevoegen van films en series via eigen video on demand-platformen. Zo biedt Ziggo bij het Ziggo Movies & Series XL-abonnement exclusief in Nederland content van HBO. Ook KPN voegt honderden films en series toe aan het Pluspakket. Ook Canal Digitaal timmert – nu het onderdeel is geworden van de Franse tv-reus Canal+ – goed aan de weg. Klanten kunnen gratis gebruikmaken van een aanbod van series die onder de naam Canal+ Series wordt aangeboden. En deze week heeft Canal Digitaal 129 films en series van STARZPLAY aan het extra video on demand-aanbod toegevoegd. Wat Canal Digitaal anders dan Ziggo en KPN doet, is dat het dit extra content aan vrijwel alle klanten levert.

De vraag is nu hoe kleinere distributeurs met minder financiële slagkracht achter de hand de concurrentie kunnen aangaan met grotere distributeurs. Dat kan op prijsniveau van abonnementen. Alleen loopt men daar al snel tegen een blok op omdat de kleinere distributeurs in veel gevallen geen eigen netwerken bezitten. Bijvoorbeeld KPN kan op deze manier met het vaststellen van toegangsprijzen voor de eigen koper- en glasvezelnetwerken de vinger aan de pols houden. Hierdoor is concurreren op prijs slechts tot een beperkt niveau mogelijk.

1 Comment

  1. Uitstekend artikel van Jarco Kriek! Geen speld tussen te krijgen. Voor iedereen is het handig om op zijn tijd eens zijn aanvullende tv pakketen tegen het licht te houden. Ik liep zelf al met dit idee rond en mooi dat Jarco als herinnering een prima artikel hier over geschreven heeft.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*