TV-zenders wereldwijd vieren op 21 november ‘World Television Day’

De Europese Omroepunie (EBU), de Associatie voor Commerciële Televisie in Europa (ACT) en Egta, de associatie voor TV-broadcasters, vieren op World Television Day (21 november) de impact van het medium TV. Ter ere van dit jaarlijkse initiatief van de Verenigde Naties, produceerden deze organisaties een commercial die de impact van TV benadrukt.

Jan Isenbart (Egta): over World Television Day “Televisie is erin geslaagd om los te breken van haar lineaire karakter, van de beperkingen van de huiskamer en van het eenrichtingsverkeer van het traditionele TV-signaal. Wereldwijd wordt de huidige media gedomineerd door video. Video op haar beurt wordt gedomineerd door TV. De dagelijkse content die elke dag wordt aangeboden door TV-broadcasters neemt het overgrote deel van onze schermtijd in beslag. Sterker nog, bijna elk device is tegenwoordig ook een TV. Het bereik, de impact en de effectiviteit van TV zijn dus onbedreigd, of het nu gaat om informatievoorziening, entertainment of commerciële communicatie.”

3000 uur puur entertainment per dag in Nederland
De Nederlandse bevolking kijkt gemiddeld met elkaar 49 miljoen uur TV en 3000 uur aan entertainment wordt elke dag uitgezonden door in totaal 175 zenders. Dit zijn de belangrijkste cijfers die in de Nederlandse versie van World Television Day commercial terugkomen. De grote TV-landen in Europa hebben elk een eigen versie van de commercial gemaakt, waarin eigen lokale programmacontent is opgenomen. Alle versies zijn te bekijken via het WTVD Youtube-kanaal.

Wereldwijde impact van TV op een rij gezet
Op World Television Day zullen, net als elke andere dag, miljarden mensen over de hele wereld samen miljarden uren TV-kijken. Hier enkele cijfers op een rij:

Australië
TV bereikt elke dag 16 miljoen Australiërs, die een totaal van meer dan 4 miljard minuten per dag TV-kijken.

Canada
Canadezen kijken 130 miljoen uur TV per dag. Een gemiddelde TV-campagne in Canada levert maar liefst 317 miljoen impressies op.

Verenigd Koninkrijk
Naar verwachting zal in 2016 de gemiddelde kijker in het Verenigd Koninkrijk meer dan 1.300 uur TV-kijken. Bovendien zijn er elke nacht in het Verenigd Koninkrijk 17 miljoen gesprekken over TV-reclame.

Verenigde Staten
TV bereikt 210 miljoen mensen, die gezamenlijk kijken naar 840.000.000 uur TV per dag.

Duitsland
Duitsers kijken gemiddeld 223 minuten per dag TV. Dat is in totaal 16 miljard minuten per dag.

Frankrijk
In Frankrijk kijken elke dag 43,5 miljoen mensen via een TV-toestel naar de TV.

Spanje
Maar liefst 33 miljoen Spanjaarden kijken elke dag TV.

Polen
25 miljoen mensen stemmen elke dag af op de TV met een gemiddelde kijktijd van 4 uur en 18 minuten, wat goed is voor maar liefst 483.883.433 views.

Portugal
8,3 miljoen Portugezen kijken dagelijks televisie.

Zweden
Het best bekeken programma in 2016 – de finale van het Eurovisie Songfestival – werd bekeken door 3,6 miljoen kijkers, oftewel vier op de tien Zweden.

Nederland
TV bereikt 11,2 miljoen Nederlanders per dag die een totaal van 49 miljoen uur per dag TV kijken, oftewel 18 miljard uur per jaar.

Zwitserland
Het meest bekeken programma in 2016 – de voetbalwedstrijd Zwitserland – Frankrijk tijdens het EK 2016 -bereikte 2.206.890 Zwitsers.

Brazilië
Maar liefst 132,5 miljoen Brazilianen kijken dagelijks TV.

China
De Chinezen kijken gemiddeld van 4 uur en 11 minuten per dag TV en creëren per jaar maar liefst 3.277.400 uren aan TV-content.

Brond: Screenforce (Nederlandse TV-marketingcentrum)

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*