Patrick Kicken: “#SR16 is verworden van een geldinzamelingsactie tot een marketingtool”

DJ Patrick Kicken schreef de column ‘Wat er mis is met Serious Request van 3FM?’ waarin hij het radio evenement een ‘PR en marketingstunt’ voor 3FM noemt. Kicken mist ook de verbinding van #SR16 met de luisteraar.

De ex-Veronica DJ onthult verder dat hij graag als programmaleider en opleider van jong talent aan de slag gaat en niet meer kiest voor de schijnwerpers.

Patrick Kicken is kandidaat Kamerlid – op het dossier van de media – voor de Ondernemerspartij van Hero Brinkman.

Spreekbuis.nl interviewde Patrick Kicken uitgebreid.

De volledige column van Patrick Kicken is hier te lezen.

Is deze column een politiek pamflet, vanuit je nieuwe rol als kandidaat Kamerlid of puur vakmatig als radiomaker?
“Het is een oprechte column van Patrick Kicken, als DJ. Ik kan me voorstellen dat men denkt dat het een politiek pamflet is, maar dat is het echt niet. Ik schrijf al jaren columns voor radio.nl, ver voordat ik de huidige politieke ambities had. Wel verwijs ik naar een aantal mediastandpunten van de Ondernemerspartij.”

Je schreef eerder op twitter dat ‘DJ’s de spreekbuis zijn van het Nederlandse volk’.
“Ik vind dat radiopresentatoren de spreekbuizen van het volk moeten zijn. Je zit op de radio voor de mensen die luisteren, ik vind dat dit veel te weinig gebeurt – zeker bij de publieke omroep. Ja, uiteindelijk worden DJ’s bij de publieke omroep betaald door het volk en zijn in feite volksvertegenwoordigers, maar dan op de radio. Laat dan ook gewone mensen aan het woord, of als dat niet kan, vertegenwoordig de gewone mensen.”

Vind je dat, bij de publieke omroep, daar nog wel wat te winnen valt?
“Ja. Ik heb zelf ook tien jaar bij de publieke omroep gewerkt. In mijn ervaring heerst er toch een bepaalde arrogantie, waarin je heel gauw meegezogen wordt. Ik zou die arrogantie willen omschrijven als; wij weten wel wat goed is voor het publiek of wij vertellen ze wel even hoe het zit. Ik heb mij altijd wel verzet tegen die arrogantie. De tijd dat je als radiomaker vanuit een ivoren toren je publiek kon toespreken is allang voorbij en daar red je het ook niet meer mee.”

In het begin is Serious Request misschien nog wel luisterbaar, maar hierna wordt het een uitputtingsslag; voor de luisteraar en de DJ’s.

Wanneer kwam je op het idee voor het schrijven van deze column over Serious Request?
“Het is een jaarlijks terugkerend fenomeen. Gevoed door het feit dat ik in de politiek iets wil doen dat met media te maken heeft is nu het moment om flink wat aantal kanttekeningen te willen zetten bij Serious Request 2016. Een van die kanttekeningen is de luisterbaarheid van #SR16, vooral omdat er nu gekozen is voor twee in plaats van drie DJ’s. Ik vind dat Serious Request wel een goed product moet blijven, maar dat komt in het geding door de presentatie shifts van 6 uur die de DJ’s moeten draaien. In het begin is dit misschien nog wel luisterbaar, maar hierna wordt het een uitputtingsslag; voor de luisteraar en de DJ’s. Serious Request is verworden van een geldinzamelingsactie tot een marketingtool, pr campagne en marketingstunt om 3FM weer op de kaart te zetten.”

Bij 3FM hoef je maar een gek hoedje op te zetten of gek haar te hebben en je krijgt een ochtend of middagshow.

Vind je die pr campagne en marketingstunt dit jaar meer dan ooit gelden, omdat er recent gekozen is voor een nieuwe koers van 3FM?
“Ja, er is gekozen om een ochtend- en middag DJ in het Glazen Huis te zetten en hierdoor meer naamsbekendheid te geven. Anders had Giel er wel weer ingezeten. Domien Verschuuren en Frank van der Lende zijn beiden DJ’s van BNN-VARA, volgens mij de commercieelste publieke omroep. Ik vind dat Frank veel te vroeg in het Glazen Huis is neergezet. Ik schrijf in mijn column ook dat Frank en Domien twee onervaren jongens zijn. Bij 3FM hoef je maar een gek hoedje op te zetten of gek haar te hebben en je krijgt een ochtend of middagshow. Het gaat niet om de inhoud maar om het plaatje, het uiterlijk. Radio maken is een vak.”

Wat steekt je het meeste? Je column is verdeeld in twee onderwerpen. Je zou graag zien dat de jongerenzender 3FM de Serious Request week gebruikt voor aandacht aan de komende verkiezingen met interviews met de jonge lijsttrekkers van politieke partijen. Ook schrijf je dat #SR16 ‘de grote verwegshow’ is. Je zou ook graag zien dat er aandacht wordt besteed aan het onderwerp armoede in Nederland.
“Er wordt gekozen voor onderwerpen die niet heel veel mensen bezighoud. In Nederland is behoefte aan verbinding over maatschappelijke issues, maar ik denk en vind niet dat #SR16 genoeg aan verbinding doet. Ik denk dat het echt gaat om 3FM zelf. Regionale publieke omroepen, waarvan wij als Ondernemerspartij vinden dat daar meer geld (€ 100 miljoen, red.) naar toe moet, hebben recent wel programma’s gemaakt om voedselpakketten op te halen. Die zoeken wel verbinding en spelen geen commerciële radio.”

#SR16 is al lang zijn doel voorbij geschoten.

Heeft Serious Request dan helemaal niets met verbinden te maken?
“Serious Request zet een (wereld)onderwerp op de kaart. Ter plekke, in het feest rond het Glazen Huis, wordt natuurlijk aan verbinding gedaan. Maar voor de luisteraar en kijker geldt dat al lang niet meer, in het begin was het gaaf dat DJ’s zich lieten opsluiten en een week niet aten voor het goede doel. #SR16 is al lang zijn doel voorbij geschoten. Serious Request staat net als de 3FM Award op de marketing kalender van de zender. Verzin iets nieuws!”

Geldt je kritiek ook op de Top 2000 van NPO Radio 2? Dat haal je niet aan in je column.
“Het Top 2000 idee is natuurlijk een gejat idee van de Top 100 die al 40 jaar wordt gemaakt. Daarover zou ik ook een column kunnen schrijven. Hitlijsten zijn ook bij de commerciële omroepen te horen. De commerciële radiomarkt heeft drie maanden zo’n grote last van de Top 2000 door de verschuiving van de luistercijfers. Dat voelt voor mijn oneerlijk. Is het stemmen op die plaatjes in de Top 2000 nou verbinden? Ik vind dat NPO Radio 2 buiten het luisteronderzoek moet worden gehouden, zodat het bij de zender niet om een hoog marktaandeel gaat maar een leuke luisterweek aan het eind van het jaar.”

Je hebt veel – ook felle- kritiek gekregen op je column. Men noemt je op Twitter ‘verzuurd’ en een ‘moraalridder’. Begrijp je die kritiek?
“Het gaat niet om mij, maar om de verziekte radiomarkt waarover ik de column heb geschreven. Binnen die radiomarkt zijn er echt heel weinig verschillen tussen de publieke- en commerciële radiostations. Allebei doen muziekonderzoeken, populariteitsonderzoeken naar DJ’s en kijken naar marktaandelen. Dat steekt mij het meeste en dat mensen het op mijn persoon spelen…dat neem ik op de koop toe. Wat is een moraalridder? Ik probeer te strijden voor mijn vakgebied; radioland.”

Ik had al een vlek op mijn blazoen, na eerdere blogs.

Wouter van der Goes (DJ NPO Radio 2) schreef op twitter ‘Ik hoop dat je snel weer ergens een programma mag maken. Dan gaat het vast ook snel weer beter met je’.
“Ik snap wel waarom hij zo naïef reageert, hij moet zijn baantje beschermen. Wouter heeft bij de commerciële en publieke radio gewerkt. Veel commerciële radiojongens denken er net zo over en zeggen: ‘Patrick, goed dat je het zegt maar pas ook op. Als je dit zo zegt dan kom je nooit meer aan de slag bij de publieke omroep’.”

Ben je niet bang voor je toekomst?
“Nee. Ik zou graag zien dat we een gezonde radiomarkt krijgen. Ik had al een vlek op mijn blazoen, na eerdere blogs.”

Je noemt jezelf niet voor niets een ‘professionele oproerkraaier’
(lacht) “Zeker, ik hou er wel van om de knuppel in het hoenderhok te gooien. Laat mij maar de kop van jut zijn en bespot worden door publieke collega’s.”

Ik zie dat de radio stil staat en zou de radio graag innoveren.

Je bent recent gestopt bij Veronica. Wat zijn je radioplannen en ambities?
“Ik wil graag mijn radiokennis overdragen. Dat doe ik al via radiocollege.nl. Ik kies dan liever voor de zijlijn, als programmaleider dan in de schijnwerpers staan.”

Zou je bij NPO Campus, de KRO-NCRV Radioschool of Media Campus willen werken?
“Ja, sterker nog, ik heb recent een mailtje gestuurd naar de KRO-NCRV Radioschool. Ik werk aan het idee om, in het nieuwe jaar, 20 jonge radiomakers bij mij thuis uit te nodigen voor een radiocollege en om over radio te praten. Ik zie dat de radio stil staat en zou de radio graag innoveren.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*