Jan Müller: ‘De RPO is de verbindende schakel tussen lokaal, regionaal en landelijk nieuws’

Verbinding is het sleutelwoord tijdens het Skype-gesprek met RPO-directeur Jan Müller. Vanuit zijn thuiskantoor in Loosdrecht vertelt hij vol passie over zijn eerste maanden bij de Stichting Regionale Publieke Omroep. De missie van Müller is om de zichtbaarheid van de RPO te vergroten. Te laten zien hoe de regionale omroepen de schakel én aanjager zijn tussen landelijk en lokaal nieuws én hoe samenwerking de sleutel tot succes is. “De regionale publieke omroep heeft massa. Door alle samenwerkingen en de journalistiek te versterken op lokaal niveau gaan we de verschraling in het medialandschap tegen en voorzien we álle Nederlanders van betrouwbaar nieuws.”

Avontuur in Australië
Na 4 jaar Australië keerde Jan Müller begin dit jaar terug in Nederland. In Australië was hij de baas van het National Film and Sound Archive. Een baan die goed aansloot op zijn vorige werk, hij was bijna tien jaar lang directeur van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Het waren avontuurlijke en roerige jaren voor Müller en zijn gezin. “Ik had mijn eerste termijn van vier jaar bijna volbracht en moest beslissen of ik nog eens vier jaar wilde blijven. Inmiddels waren mijn kinderen en vrouw weer terug in Nederland voor studie en werk, de coronacrisis was in alle hevigheid losgebarsten én mijn vader was ziek en ik kon niet heen en weer vliegen. Ik besloot niet te verlengen en ook terug te keren naar Nederland. Toen kwam de RPO op mijn pad, puur toeval, maar een perfecte timing. Heel leuk en interessant om weer terug te keren op het Mediapark in Hilversum voor een nieuw avontuur.”

Doordringen in de haarvaten van de samenleving
Een avontuur is het zeker, want ook de koepelorganisatie en daarmee de regionale omroepen hebben te maken met uitdagingen. Müller: “Door bezuinigingen, veranderingen in het medialandschap, de toenemende impact van technologie en de wijze waarop mensen hun nieuws consumeren is het steeds moeilijker geworden om tot die haarvaten van de samenleving door te dringen. Onze opdracht is om dat tij te keren. Daarin zie ik een grote rol voor de RPO als verbinder.” Müller legt hierbij het belang uit van de netwerkstructuur van de omroepen. Dertien professionele omroepbedrijven die door de samenwerking met elkaar, op landelijk niveau met de NOS en op lokaal niveau met lokale omroepen, ervoor zorgen dat het steeds beter lukt om iedereen te bereiken. “Door de tijdelijke subsidie van verschillende samenwerkingsprojecten, met bijvoorbeeld de NOS en de NLPO, zijn we in staat om extra journalisten aan te stellen. Dat betekent meer massa, meer menskracht om de verschraling tegen te gaan.”

“De regionale publieke omroep heeft massa. Door alle samenwerkingen en de journalistiek te versterken op lokaal niveau gaan we de verschraling in het medialandschap tegen en voorzien we álle Nederlanders van betrouwbaar nieuws.”

Van lokaal naar landelijk nieuws
Via voorbeelden uit de praktijk is goed te zien hoe lokaal nieuws via de regionale omroepen en de samenwerkingen uitgroeit tot landelijk nieuws. De gemeenteraad van Delft stopt met het gebruik van Whatsapp, meldt de lokale omroep Omroep Delft, mediapartner van Omroep West, dat het bericht overneemt. De online redactie van Bureau Regio zorgt er vervolgens voor dat het landelijke nieuws wordt via de NOS-site. Niet veel later is het nieuws ook bij NU.nl en RTL Nieuws te lezen. Müller: “Op die manier verdiepen we landelijk nieuws, versterken we de lokale journalistiek en zijn we de schakel tussen landelijk en lokaal nieuws. De regionale omroepen zijn hierin de spil. We steken er middelen, menskracht, opleiding, begeleiding in en zorgen voor de faciliteiten.”

Doordringen in de haarvaten van de samenleving
Een avontuur is het zeker, want ook de koepelorganisatie en daarmee de regionale omroepen hebben te maken met uitdagingen. Müller: “Door bezuinigingen, veranderingen in het medialandschap, de toenemende impact van technologie en de wijze waarop mensen hun nieuws consumeren is het steeds moeilijker geworden om tot die haarvaten van de samenleving door te dringen. Onze opdracht is om dat tij te keren. Daarin zie ik een grote rol voor de RPO als verbinder.” Müller legt hierbij het belang uit van de netwerkstructuur van de omroepen. Dertien professionele omroepbedrijven die door de samenwerking met elkaar, op landelijk niveau met de NOS en op lokaal niveau met lokale omroepen, ervoor zorgen dat het steeds beter lukt om iedereen te bereiken. “Door de tijdelijke subsidie van verschillende samenwerkingsprojecten, met bijvoorbeeld de NOS en de NLPO, zijn we in staat om extra journalisten aan te stellen. Dat betekent meer massa, meer menskracht om de verschraling tegen te gaan.”

“De regionale publieke omroep heeft massa. Door alle samenwerkingen en de journalistiek te versterken op lokaal niveau gaan we de verschraling in het medialandschap tegen en voorzien we álle Nederlanders van betrouwbaar nieuws.”

Van lokaal naar landelijk nieuws
Via voorbeelden uit de praktijk is goed te zien hoe lokaal nieuws via de regionale omroepen en de samenwerkingen uitgroeit tot landelijk nieuws. De gemeenteraad van Delft stopt met het gebruik van Whatsapp, meldt de lokale omroep Omroep Delft, mediapartner van Omroep West, dat het bericht overneemt. De online redactie van Bureau Regio zorgt er vervolgens voor dat het landelijke nieuws wordt via de NOS-site. Niet veel later is het nieuws ook bij NU.nl en RTL Nieuws te lezen. Müller: “Op die manier verdiepen we landelijk nieuws, versterken we de lokale journalistiek en zijn we de schakel tussen landelijk en lokaal nieuws. De regionale omroepen zijn hierin de spil. We steken er middelen, menskracht, opleiding, begeleiding in en zorgen voor de faciliteiten.”

NOS Journaal Regio
Neem de verslaggever van 1Twente en RTV Oost die, in dienst van de NOS via het project ‘Versterk de lokale Journalistiek’, te zien is in het NOS Journaal Regio van 18.15 uur met een bijdrage over de aanpak van straatintimidatie door de gemeente Enschede. Dat journaal wordt gemaakt door Bureau Regio, de redactie op de vloer van de NOS die zorgt voor het uitwisselen van onderwerpen en content (audio, video en online) tussen de NOS en de regionale omroepen. “Via het NOS Journaal Regio brengen we het nieuws van de regionale omroep op landelijk niveau. Uit de cijfers van SKO blijkt dat daar iedere werkdag gemiddeld 270.000 mensen naar kijken. We halen zo verhalen op die nooit tot stand waren gekomen zonder die samenwerking en kunnen die verhalen een lokaal, regionaal en landelijk podium geven.”

Meten is weten
Zorgen voor zichtbaarheid, je relevantie aantonen. Dat is wat de RPO doet via de verbindende rol als schakel tussen lokaal, regionaal en landelijk. “Het is cruciaal dat we meten wat het oplevert. Dat we kunnen aantonen wat we bereikt hebben met onze samenwerking en de verhalen die we vertellen. Wat hebben de journalisten en hun verhalen teweeg gebracht? Wat is er veranderd door onze samenwerkingsprojecten? Wie bereiken we? Wat hebben we meer kunnen doen vanwege de subsidies? Dat meten we, zodat we aan het eind van de looptijd kunnen laten zien dat de tijdelijke subsidies ons hebben geholpen de verschraling van regionale en lokale journalistiek tegen te gaan.” Müller wil de politiek ervan overtuigen dat om de journalistiek te versterken structureel geld nodig is vanuit Den Haag. “We staan op ooghoogte met alle Nederlanders, wij kunnen helpen het verschil maken door samen te blijven werken en te innoveren, waarbij de regionale omroep de verbinding legt tussen landelijk en lokaal.”

Door samenwerking kunnen we de journalistiek versterken. In een serie verhalen vertellen we over de samenwerking van de regionale omroepen onderling, met landelijke omroepen en met lokale omroepen. Dit is het eerste verhaal in deze serie.A

1 Comment

  1. Bij de meeste regionale omroepen is het lineaire televisie aanbod om te janken. Nog geen uur programmering en dan gewoon een etmaal herhalen, afgewisseld met een etmaal een studiocam met audio van hun regionale radiozender. Die regionale nieuwsprogramma’s kunnen ze het beste zo snel mogelijk invoegen in landelijke zenders als er niets verandert in het aanbod. Ook ledenomroepen zouden veel beter kunnen samenwerken met de regionale omroepen door een raamprogramma aan te bieden vanuit de rijke historie. Zo’n raamprogramma is vrij snel terug te verdienen met reclame via de STER.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*