De dertien regionale publieke omroepen gaan per 1 januari 2022 gezamenlijk deelnemen aan het online bereiksonderzoek van NMO (NMO DAM). De omroepen zetten zich in om met hun publieke media-aanbod een groot en breed publiek te bereiken, ook online.
Website en app
Jan Müller, bestuurder van de Stichting Regionale Publieke Omroep (RPO): “De website en de app zijn steeds belangrijker voor de regionale omroep. Verhalen vinden steeds vaker online hun weg naar de nieuwsconsument. Door te klikken of te swipen weet ons publiek wat er speelt in hun dorp, stad of streek.”
Welkome aanvulling
Karin Schut, directeur van VINEX: ‘De RPO neemt met haar omroepen een speciale plek in in het medialandschap en is een welkome aanvulling op de bestaande rapportage van mediamerken in de online dataset. In de toekomst worden ook crossmediale inzichten mogelijk. De omroepen nemen via ORN ook al deel aan het kijk- en luisteronderzoek”.
Digitale transitie
Participatie in NMO DAM is logische stap in de digitale transitie van de regionale omroep. Müller: “Door met alle regionale omroepen deel te nemen aan NMO DAM krijgen we een scherp beeld van ons gezamenlijk online publiek. We kunnen dan bijvoorbeeld zien dat twintigers en dertigers willen weten wat er in hun eigen buurt speelt en dus de app van de regionale omroep checken. Voor de omroepen biedt NMO DAM volop kansen. Van Groningen tot Zeeland kan de digitale strategie met behulp van de rijke dataset van NMO DAM verder worden geoptimaliseerd.”
Regionale journalistiek
In Nederland zijn er dertien regionale omroepen. Zij brengen onderscheidende regionale journalistiek, zien wat er in de regionale samenleving gebeurt en dragen bij aan een sterkere verbondenheid in de regio. De RPO, het samenwerkings- en coördinatieorgaan voor de uitvoering van de publieke mediaopdracht op regionaal niveau, vertegenwoordigt de omroepen in NMO DAM. VINEX staat voor Verenigde Internetexploitanten en is opdrachtgever voor het online bereiksonderzoek in Nederland.
Geef als eerste een reactie