De redenen waarom consumenten videodiensten gebruiken

Screenforce publiceert samenvatting trends in digitale media 2016

De redenen waarom consumenten videodiensten zoals NPO Uitzending Gemist, RTL XL, KIJK en YouTube gebruiken variëren per dienst. In 2016 zijn YouTube, NPO Uitzending Gemist en Netflix de populairste videodiensten. Live TV-kijken gebeurt meer via het TV-toestel dan via digitale apparaten. Dit zijn enkele uitkomsten uit het onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ dat in december 2016 voor de elfde keer is uitgevoerd door GfK. Screenforce publiceert vandaag een samenvatting met de belangrijkste TV-resultaten.

Redenen waarom consumenten videodiensten gebruiken variëren
Gevraagd naar de redenen waarom consumenten bepaalde videodiensten gebruiken, blijkt dit voor de specifieke videodienst nogal te verschillen. Voor YouTube en FOX Sports is ‘ontspanning’ de belangrijkste reden. Bij het kijken naar NPO Uitzending Gemist, RTL XL, KIJK en ZIGGO is makkelijke beschikbaarheid de belangrijkste reden voor gebruik. Er zijn ook verschillen in het apparaat waarmee consumenten de videodienst bekijkt. Netflix en NPO Uitzending Gemist worden veel vaker gekeken via het TV-toestel terwijl dat voor YouTube veel vaker via de mobiele digitale devices gebeurt.

YouTube, NPO Uitzending Gemist en Netflix grootste videodiensten

YouTube, NPO Uitzending Gemist, en Netflix zijn in 2016 de populairste videodiensten. Dat video een grote online aantrekkingskracht heeft op consumenten komt niet alleen in de ranglijst van videodiensten naar voren. De meerderheid van de top 10 meest gebruikte apps op tablets en smartphones zijn ook video-gerelateerd, waarbij de eerder genoemde drie merken hoog scoren.

Live TV-kijken meer via het TV-toestel dan via digitale apparaten

Wat de kijkfrequentie van live TV-kijken betreft, is het TV-toestel veruit dominant. Van de ondervraagden kijkt 89% live TV via het TV-toestel en maar liefst 65% doet dat dagelijks. Er wordt ook regelmatig live TV gekeken via online devices. Zo kijkt 20% weleens via de tablet naar live TV. Via de laptop is dat 18%, via de PC 14%, en via de smartphone 13%. Totaal besteden we in 2016 wekelijks 95 minuten aan het bekijken van live of uitgesteld TV-kijken op online devices. In 2015 was dit nog 108 minuten.

Driekwart bezitters smart-TV gebruikt TV-apps
Van alle Nederlanders bezit 35% een Smart TV, hiermee is het bezit gestabiliseerd in 2016. Bijna driekwart, 70%, van de Smart TV-bezitters maakt gebruik van de extra functies op dit apparaat, door middel van de verschillende apps. Hiervan doet 44% dit één of meerdere keren per week. In 2015 was deze groep frequente gebruikers iets kleiner, namelijk 39%.

ScreenNews en samenvatting Trends in Digitale Media
De samenvatting van Screenforce met daarin de belangrijkste TV-resultaten is te downloaden via de website. In een nieuwe aflevering van ScreenNews zie je het interview met Inge Monsees van GfK over het onderzoek Trends in Digitale Media 2016.

Over Screenforce
Screenforce is het Nederlandse TV-marketingcentrum. Ons doel is om adverteerders en mediabureaus te helpen om het beste te halen uit reclame rond premium videocontent. Screenforce verzorgt informatie over TV en andere premium videoplatforms, biedt services voor adverteerders en bureaus en vertegenwoordigt de belangen van de Screenforce-zenders.

In Screenforce participeren de volgende organisaties:
Ster, Discovery Networks, ORN, RTL, FOX International Channels, AT5, SBS Broadcasting, Disney Channels Benelux, VIACOM International Media Network Benelux, NBCU, Liberty Global Content Netherlands BV en A&E Networks.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*