Beeld en geluid Hilversum houdt donderdagavond een seminar over de invloed van beautyvloggers op tienermeisjes.
Vloggers zijn de nieuwe popsterren. Jongeren spenderen gemiddeld elf uur per week op Youtube, een groot deel van de tijd besteden ze aan bekijken van beautyvlogs. Filmpjes waarin ‘deskundigen’ make-up tips en trics geven. Hoe groot de invloed van deze vloggers op het leven van jongeren is, wordt donderdagavond duidelijk op het seminar ‘Youtube, jongeren en schoonheidsidealen’ in Beeld en Geluid in Hilversum. De avond is speciaal voor ouders en haakt aan bij de expositie Let’s Youtube.
Tewatha Muller, expert ‘Digitale Jeugdcultuur en Vlogs’ bij Bureau jeugd en Media, neemt ouders mee in de wereld van beauty- en fashionvloggers. Wat is nu de aantrekkingskracht van vloggers op je kind, wie zijn deze vloggers en hoe kun je met jouw kind in gesprek gaan over de invloed van vlogs op hun leven en keuzes?
Vervolgens zal Clarisse van Gorkom, een cognitief gedragstherapeut, ingaan op beeldvorming en zowel de positieve als negatieve effecten van deze vlogs op jongeren bespreken. Er is aandacht voor de invloed van voorbeeldfuncties, onzekerheid, beïnvloeding van reclame, bewustwording en zelfbeeld.
Klakkeloos
Vloggen is het nieuwe bloggen. Vooral beautyvlogs zijn erg populair onder tienermeisjes. De beautyvloggers laten zien welke make-up zij gebruiken en hoe je je het mooist kan opmaken. ,,De jongeren zien de vlogger als grote zus en nemen alles klakkeloos van ze aan”, vertelt Tewatha Muller. ,,Als jouw favoriete vlogger een bepaalde lippenstift draagt wil jij die ook. Soms worden vloggers betaald om bepaalde make-up aan te prijzen. Dat weten kijkers vaak niet en kopen het zonder zelf kritisch te zijn.”
De populaire vlogger Mascha Feoktistova (30), laat in één van haar filmpjes op haar Youtubekanaal Beautygloss haar lippen opvullen en botox inspuiten. Tieners kunnen dit hierdoor ‘normaal’ gaan vinden of houden er een laag zelfbeeld aan over omdat ze er zelf niet zo ‘mooi’ uitzien.
Volgens Muller weten veel ouders niets over vloggen en de invloed die ze hebben op hun kinderen. Daar wil ze hen morgenavond graag over vertellen.
De avond wordt afgesloten met een paneldiscussie die ouders de tools geeft om in gesprek te gaan met hun kinderen. Hierbij zullen Wilma Westenberg en Sonny Mathura, professionals op het gebied van jongeren en media, aanschuiven. Claire Simon, zelf een bekende beautyvlogger, zit ook aan tafel. Het programma wordt geleid door Bart Krull.
Geef als eerste een reactie