De Ster heeft een grootschalig onderzoek gedaan naar de impact van diverse devices waarop videocontent wordt bekeken. Uit de resultaten blijkt dat de TV nog steeds voor de meeste impact zorgt. Tussen de andere devices (tablet, smartphone, desktop/laptop) is geen noemenswaardig verschil in impact gevonden. Adverteren op televisie bij een on demand programma met één enkele commercial ervoor blijkt een ideale combinatie volbgens het onderzoek.
Uit het ‘Device Impact Factor’ (DIF) onderzoek komt naar voren dat video op alle devices impact heeft. Het traditionele televisiescherm zorgt echter nog steeds voor de meeste impact. Dezelfde reclame op een televisiescherm zorgt voor meer reclameherinnering, reclameherkenning en merkterugkoppeling dan op andere mobiele devices. Dit geldt zowel voor reclame in een reclameblok als reclame die als één enkele commercial in een pre-roll wordt vertoond.
Uit twee eerdere Ster-onderzoeken bleek al dat een commercial die uitgezonden wordt rond een hooggewaardeerd programma, meer impact heeft. Programma’s die on demand worden (terug)gekeken, worden bovendien hoger gewaardeerd dan als datzelfde programma live gekeken wordt. Als je een programma graag wilt terugzien, en je forced (je moet deze bekijken) een commercial te zien krijgt, heeft deze commercial de meeste impact.
De impact van een commercial is, kortom, het hoogst op televisie, bij één commercial, bij het samen kijken, bij een hoge acceptatie van reclame, bij on demand programma’s en rondom hooggewaardeerde programma’s. Een goed voorbeeld hiervan is NPO Uitzending Gemist op televisie, maar in de toekomst gaan dezelfde mogelijkheden gelden voor connected tv’s, smart tv’s en HBBTV.
Het onderzoeksrapport is hier te lezen.
Bron: STER
Geef als eerste een reactie