Meer verhaal is noodzakelijk bij bedrijfsvideo’s

Storytelling wordt steeds vaker toegepast in contentmarketing. Het inzetten van video is daarvoor ideaal. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een boodschap via beeld, geluid namelijk veel beter wordt onthouden dan tekst. Met een video is het makkelijker om naast informatie ook emotie en beleving over te brengen. Het geeft een betere en persoonlijke merkbeleving.

De consumptie van video groeit afgelopen jaren sterk, door het sneller internet, platforms zoals Facebook en Youtube en betere devices. Hierdoor wordt het steeds eenvoudiger om altijd en overal video te bekijken. Deze laagdrempeligheid van video maakt de consument steeds meer beeld georiënteerd.

Het bereik van berichten met beeld is daardoor beduidend beter dan berichten met alleen tekst. Vandaar het toenemende gebruik bedrijfsvideo’s als branded videokanaal.

Niels de Groot van Pro Motion Film, specialist op het gebied van bedrijfsvideo’s meldt: ‘Met een goede bedrijfsfilm vertel je het verhaal van jouw bedrijf of organisatie op een overtuigende manier. Zodat jouw verhaal, jouw boodschap, blijft hangen bij de doelgroep. En die doelgroep, dat kunnen net zo goed klanten zijn als medewerkers. Er is een maar: je moet wel een goede bedrijfsfilm laten maken. Anders krijg je hetzelfde effect als met slechte acteurs en belabberde special effects in een B-film.’

Het kantoor van het videoproductie– en contentmarketingbedrijf ligt een steenworp afstand van Mediapark Hilversum, maar zij werken ook vanuit Amsterdam. Hilversum is uiteraard bekend  de hoogstaande tv-programma’s, terwijl Amsterdam veel ervaren professionals kent op het gebied van films en commercials. Volgens het bedrijf dien je bij storytelling in video juist gebruik te maken van een mix van deze specialisaties. Storytelling biedt de mogelijkheid om verhalend en laagdrempelig een boodschap over te brengen, terwijl de kennis van commercials juist handig is om dezelfde boodschap zo te brengen dat deze bij de consument blijft hangen en dat het eindelijk tot een call to action komt. Al met al is kwaliteit in verhaal en beeld altijd van belang, aangezien de gemiddelde consument tegenwoordig genoeg informatie tot zich kan nemen. Het is daarom van belang dat de verhalen in beeld altijd interessant genoeg zijn voor de kijker.

5 tips als je een bedrijfsfilm wil laten maken:

  1. Ken je doelgroep
    Op wie richt je je bedrijfsvideo en wat zijn hun behoeftes? Richt je verhaal daarop in.
     
  2. Bedenk een goed concept
    Ga van te voren met productiebedrijf in gesprek hoe de video er uit moet zien en hoe je je boodschap formuleert, zodat je de interesse van je doelgroep kan wekken.
  3. Bepaal hoe je als bedrijf wil overkomen.
    Wat wil je overbrengen en hoe moet de potentiële klant jouw bedrijf zien. Richt je verhaal en  presentatie daarop in.
  4. Kies voor één boodschap
    Er is heel veel over jouw bedrijf te vertellen, maar de consument heeft maar een beperkte aandachtcurve. Durf daarom te kiezen wat voor jou bedrijfsdoelstellingen het belangrijkst is.
  5. Vertel niet wat je doet, maar wat je kunt betekenen
    Bij storytelling moet je een interessant verhaal overbrengen, waarbij uiteindelijk niet jouw bedrijf centraal staat, maar de wensen van de klant.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*