Media Park belangrijke innovatiehub voor NEP

De coronacrisis is NEP al lang te boven, de Nederlandse tak van het wereldwijde mediatechnologiebedrijf groeit alweer. De concernleiding van de NEP Group in Amerika heeft de vestiging op het Media Park in Hilversum aangewezen als een belangrijke innovatiehub.

‘Ons bedrijf heeft wereldwijd 4800 medewerkers, de vestiging in Nederland bestaat uit 900 mensen in vaste dienst en ongeveer 400 freelancers’, vertelt Ralf van Vegten. Hij treedt nu nog op als Managing Directorvan de Nederlandse NEP-poot, maar schuift uiteindelijk door naar de top van het concern als Head of Global Product Marketing als zijn opvolger is gevonden. ‘Ik moet ervoor zorgen dat de klanten voor ons en onze producten en diensten kiezen.’ De Nederlandse vestiging is goed door de coronacrisis heengekomen. ‘Die raakte ons eerst hard, maar door te innoveren zijn we er in korte tijd sterk uitgekomen. We hebben nieuwe markten weten aan te boren.’ Daarmee doelt Van Vegten onder meer op het faciliteren van kleine en grote virtuele evenementen voor bedrijven en overheden, dankzij corona (thuiswerken, minder mensen bijeen) een groeimarkt. De innovaties en veerkracht van het bedrijf maakten indruk op de wereldwijde concernleiding. Van Vegten: ‘We kregen extra geld ter beschikking, een soort ‘oorlogskas’, om overnames te kunnen doen. NEP heeft voor het hele concern een nieuwe strategie uitgezet, waardoor het streven is om alle onderdelen van het proces, van de camera’s tot het afleveren van het product bij de kijkers thuis, in eigen beheer te hebben en te ontwikkelen. Eigen kennis, eigen intellectueel eigendom staat centraal. Daartoe wordt de hele winst van het concern in het bedrijf geïnvesteerd, er is geen aandeelhouder die nu dividend krijgt. Heel bijzonder.’

Groei
Het leidde tot een flinke groei van het bedrijf in Nederland. Van Vegten: ‘We hebben onder meer Stoneroos overgenomen. We kenden elkaar al goed, zitten al jaren samen op het Media Park. Stoneroos is sterk in Over-The-Top-oplossingen, heeft de kennis en ervaring met datatechnologie die daarvoor nodig is. En we zullen nog meer mediatechnologiebedrijven aankopen, mogelijk ook buitenlandse. We kijken naar bedrijven die op technologisch gebied iets toevoegen, onze innovatie kunnen versnellen. Het gaat er niet om in nieuwe regio’s actief te worden, we zitten nu overal waar we willen zijn. Het is geen verbreding van NEP, maar meer een verdieping.’

NEP wil in Nederland 150 extra medewerkers werven. ‘We hebben er nu 130 aangenomen, maar het valt niet mee om goede mensen aan te trekken’, zegt Van Vegten. ‘Wij doen als mediabedrijf echt gave dingen, zoals het Eurovisie Songfestival en de Extreme E races. Dat zijn races zoals de Formule 1, maar dan met elektrische wagens in bijvoorbeeld de woestijn of op Groenland, plekken waar de klimaatverandering zichtbaar is. We werken heel milieuvriendelijk. Er is daar geen infrastructuur, wij hebben maar zeven mensen op locatie, de rest zit verspreid over Europa, maar toch maken we complete raceverslagen. Je zou denken dat we dus als werkgever makkelijk aan nieuw talent kunnen komen, maar mensen die bijvoorbeeld software ontwikkelen, hebben op het moment het werk voor het uitkiezen. Het is echt vechten om aandacht op de arbeidsmarkt.’

Innovatie
Innovatie is essentieel voor NEP, het concern heeft daarvoor twee hubs opgezet: in de Verenigde Staten en in Hilversum. Mogelijk komt er nog een derde hub bij in Azië. ‘De top bepaalt wat we als concern kopen en wat we ontwikkelen’, aldus Van Vegten. ‘Hilversum is binnen NEP een grote speler, zeker ook op het gebied van innovatie. Wij waren daar al lang mee bezig, doordat producenten en omroepen ons steeds uitdagen om het nog beter en efficiënter te doen, maar ook door nog meer mee te denken hoe je vanuit technologie extra productiewaarde kunt toevoegen. We werken hier aan allerlei vernieuwingen, samen met andere bedrijfsonderdelen. Met NEP Australië bijvoorbeeld ontwikkelen we ons ‘centralized production’ platform verder door, en met NEP Noorwegen ontwikkelen we een systeem om content van bijvoorbeeld het Champions League voetbal te kunnen verwerken, beheren en uiteindelijk naar de afnemers te distribueren.’

NEP doet ook onderzoek naar het gebruik van Artificial Intelligence. Van Vegten: ‘Veel van ons werk kan worden geautomatiseerd. Het toevoegen van metadata bijvoorbeeld, maar ook sommige aspecten van beeldtechniek. Dat is van oudsher een ambacht, maar op sommige punten kun je dat automatiseren. Om trackingpunten bijvoorbeeld goed in perspectief in beeld te plaatsen heb je ingewikkelde apparatuur nodig. Dat gaat niet als je op locatie op Groenland zit, maar met behulp van Artificial Intelligence kun je dat off-site toch oplossen.’

Creativiteit
Dat wil niet zeggen dat het werk van vakmensen in de toekomst volledig door apparaten wordt overgenomen, benadrukt Van Vegten. ‘Creativiteit is de kern van veel producties. Voor het registreren van tenniswedstrijden op Wimbledon gebruiken we deels bijvoorbeeld Artificial Intelligence om de bal te volgen, dat is geen probleem. Maar het volgen van bijvoorbeeld een gesprek is iets anders, dat vraagt echt inzicht in wat er gebeurt. Het gaat in deze business om emotie. Een programma maken is een proces, waarin we samenwerken met redacteuren, een regisseur, presentator en ga zo maar door. Dat is niet goed te automatiseren.’

Media Park
NEP heeft ervoor gekozen ook de komende jaren op het Hilversumse Media Park te blijven, en gaat er onder meer drie nieuwe studio’s realiseren voor de Nordic Entertainment Group (NENT), die vanaf volgende seizoen onder meer de Formule 1 gaat uitzenden, maar ook de Premier League, Bundesliga en Darts. NEP zoekt nog meer dan 50 nieuwe operationele medewerkers hiervoor. ‘Wij geloven sterk in het Media Park’, zegt Van Vegten. ‘De vraag naar studioruimte en content is nog nooit zo groot geweest. Het is een unieke plek, alleen in Manchester is er een vergelijkbaar park, verder nergens. Amerikanen die hier komen, zijn altijd verbaasd: mediatechnologiebedrijven zoals wij, producenten, omroepen enzovoort, alle partijen zitten bij elkaar. Het Media Park is ook anders dan twee jaar geleden, ik ben er nu heel positief over. Het is meer dan ooit een campus, er zitten naast bedrijven ook opleidingen. Dat is begonnen met het ROC en inmiddels zit ook de Hogeschool van Amsterdam hier. Het zou mooi zijn als alle opleidingsniveaus aanwezig zouden zijn, dus ook het universitaire. Een vestiging van een technische universiteit zou welkom zijn.’

Van Vegten is ook blij met de huidige plannen voor de verdere ontwikkeling van het Media Park, waarover NEP heeft meegepraat. ‘Er komt onder meer een grand café. Dat steunen wij, we zullen er bijvoorbeeld onze catering halen. Er komt meer levendigheid op het terrein en dat is goed. Ik maak me wel zorgen over de veiligheid. Het Media Park heeft een specifieke functie en is kwetsbaar als doelwit voor protestacties en mensen die kwaad in de zin hebben. Onze mensen zijn bijvoorbeeld bedreigd door mensen die naar het Media Park komen om te demonstreren. Dat moet ophouden. Een hek om het Media Park zoals vroeger hoeft van mij niet, maar het terrein moet wel kunnen worden afgesloten als dat nodig is. In Manchester hebben ze dat goed gedaan, met onder meer tanden in de weg die je omhoog zetten. In de basis moet het Media Park een open terrein blijven, maar onze mensen moeten gewoon hun werk kunnen doen, zonder dat ze worden bedreigd.’

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*