Jan Hendrik Smeenge in de gang met montage-units: ,,De Banijay Group is een fijne paraplu die ons volop bewegingsvrijheid geeft.’’
Wat aan de producties van Zodiak Nederland opvalt, is dat het zelden gaat om entertainment om het vermaak alleen. Meestal zit er op zijn minst een serieuze kant aan, vaak nog veel meer diepgang. Algemeen directeur Jan Hendrik Smeenge (45) knikt. ,,We maken een breed scala aan programma’s en producties, maar het zwaartepunt ligt inderdaad bij serieus. Wat mij betreft is dat prima.’’
Neem ’The homeless experience’ voor de EO, waarin acteur Dragan Bakema zich onderdompelt in de wereld van daklozen. ,,Daar zijn we fantastisch trots op’’, zegt Smeenge. ,,Het stelt echt iets aan de kaak.’’ Voor nogal wat ophef zorgde ‘Klonen: wens of waarzin’ (Vara/BNN), waarvoor in Zuid-Korea een Nederlandse hond werd gekloond. In ’De haven van Rotterdam’ krijgt de kijker vanaf komende zondag een kijkje achter de schermen van die wereldhaven (te zien bij Discovery). Andere voorbeelden van Zodiak-producties zijn de bewezen succesnummers (beide al sinds 2001 op de buis) ’Je zal het maar hebben’ (BNN) en ‘Wegmisbruikers’ (SBS). Al die programma’s vallen in de categorie ‘factual’. Daarnaast maakt Zodiak bijvoorbeeld de avondshow ’Het beste brein van Nederland’ (Avro), studioprogamma ‘Undressed’ (TLC) en realityserie ‘Peter Jan & Virginia’ (RTL5).
Passanten
Twee jaar mag Smeenge zich nu het boegbeeld van Zodiak Nederland noemen. Zijn voorganger, Peter Lubbers, hield het op die stoel maar een jaartje uit. Smeenge: ,,Ach, uiteindelijk zijn we allemaal passanten.’’ Klinkt lichtjes filosofisch, onthecht.
Dat Smeenge in deze branche zou belanden was bepaald geen uitgemaakte zaak. Geboren werd hij in het Drentse Grolloo, beroemd geworden door de plaat ‘Groeten uit Grollo’ (met één o, 1967) van bluesformatie Cuby & the Blizzards. ,,Mijn moeder kende ze’’, meldt hij. Later haalde hij zijn propedeuse Engels en ging verder met Amerikanistiek en internationale betrekkingen. ,,Tegen mijn ouders heb is destijds gezegd: ik ga werk vinden dat ik leuk vind en waar ik goed in ben. Op een gegeven moment ging ik een stage lopen bij de televisie. En ik ben er dus nooit meer weg gegaan.’’
De toekomst van zijn bedrijfstak, hoe ziet hij die? Opnieuw enige distantie. ,,Het eerlijke antwoord is: dat weten we over een paar jaar. De technologische ontwikkeling gaat zo snel, eigenlijk zetten we dagelijks wel een stapje.’’ Toch ontwaart Smeenge uiteraard wel trends. ,,Andere consumptie van content natuurlijk, waardoor verdienmodellen anders worden.’’ Ook zegt hij dat ‘producenten vaker direct naar merken gaan, bedrijven ja, die willen hun eigen contant beheren’. Zo maakte Zodiak onder meer een bedrijfsfilm voor de website van Volvo.
Dat zijn bedrijf deel uitmaakt van de grote Banijay Group bevalt Smeenge intussen goed. ,,We krijgen volop bewegingsvrijheid. De geest binnen de Banijay Group is gericht op ondernemerschap, al heeft elk land wel zijn eigen ‘budget range’. Ze snappen op het hoofdkantoor in Parijs heel goed dat iederen zijn eigen markt het beste kent.’’
Paraplu
De Banijay Group ervaart hij in de praktijk als ’een fijne paraplu met meerwaarde’. Die meerwaarde schuilt er bijvoorbeeld in dat Zodiak Nederland niet alleen eigen producties bedenkt en gebruik maakt van wat kleine producenten aandragen, maar ook kan putten uit de Banijay-catalogus. Dat boekwerkje wordt elk half jaar vernieuwd. Per land staat daarin keurig op een rijtje wat de laatste geesteskinderen zijn van elk van de Banijay-vestigingen. Zo kan Zodiak Nederland desgewenst gebruik maken van goede ideeën van collega’s in vijftien andere landen – en omgekeerd.
Geef als eerste een reactie