Het is de parel aan de kroon van Lichtmacht, maar wel een beetje een verborgen parel: de studio aan de Honingstraat in hartje Hilversum. Een speciale ruimte met een grote historie, want ooit traden er grote artiesten op, toen het nog de Phonogram-studio was.
Het is de enige studio die Lichtmacht heeft, want het bedrijf exploiteert eigenlijk geen studioruimten. ‘Maar het is in het verleden overgenomen van voormalig eigenaar Peter Kanters, er werden toen onder meer commercials opgenomen’, aldus Loet Bol, managing director van Lichtmacht. De studio is gevestigd in het voormalige Gerardus Majella Huis, een patronaatsgebouw van de Rooms-Katholieke kerk. Het gebouw werd in het begin van de jaren ’60 van de vorige eeuw verbouwd en in 1962 in gebruik genomen door Phonogram. Die platenmaatschappij had sinds de start in 1953 opnamen gemaakt in een ruimte achter hotel Hof van Holland. Phonogram bleef de studio aan de Honingstraat gebruiken tot 1978, toen de Wisseloord-studio’s werden gebouwd. Talloze bekende namen hebben met hulp van geluidstechnici als Jos Ditmars, Ruud van Lieshout en Jan Audiers, aan de Honingstraat platen gemaakt, zoals Toots Thielemans, Ramses Shaffy, Paul van Vliet, Wim Sonneveld, The Ramblers, The Blue Diamonds en de Dutch Swing College Band. Daartoe was de oude toneelzaal van het gerardus Majella Huis omgebouwd tot de grote studio. Nou ja, groot… Bol: ‘Het aantal vierkante meters is beperkt. Maar de akoestiek is prachtig.’ Het was niet voor niks een muziekstudio.
Green key
Tegenwoordig gebruikt Lichtmacht de ruimte als green key-studio. ‘We hebben er langdurige gebruikers in, waaronder Zapp Live van AVROTROS’, vertelt Bol. Naast de grote studio is er een kleine, die vooral als fotostudio wordt benut, een make-up kamer, een productieruimte met een kleine badkamer (‘Makkelijk voor BN’ers die we daar goed kunnen ontvangen’, aldus Bol), en een vergaderkamer. De rest van het gebouw wordt verhuurd aan mediabedrijf Beeldlijn en filmmaatschappij ATP. ‘Naast Zapp Live maken we er leadershots, voor onder meer films, en product presentaties van bijvoorbeeld van nieuwe armaturen. We geven er ook trainingen voor medewerkers van ons eigen bedrijf, het is een ideale omgeving daarvoor.’ Lichtmacht leidt nieuw talent deels in eigen huis op. Het bedrijf laat stagiaires bijvoorbeeld gewoon meedraaien, waaronder ook bij producties in het buitenland. Belichters moeten volgens Bol niet alleen veel van licht weten, maar ook van de camera’s waarmee wordt gewerkt en uiteraard beeldtechniek. Opleiden is dan ook echt een wezenlijk deel van het bedrijf, dat z’n hoofdkantoor niet aan de Honingstraat heeft, maar elders in Hilversum, aan de Nieuwe Havenweg.
Oase
In dat pand heeft Lichtmacht ook flink geïnvesteerd de afgelopen tijd, onder meer om het bedrijf te ‘vergroenen’. Zo liggen er op het dak van de vestiging aan de Nieuwe Havenweg 200 zonnepanelen, is het pand geïsoleerd en is het bedrijf volledig overgestapt op LED-verlichting. Maar de studio aan de Honingstraat heeft een apart plekje in het hart van Lichtmacht. ‘We hebben er onze eigen faciliteiten, je zit er in je eigen bubbeltje. Dat merk ik ook als we er vergaderen. Het is een fijne ruimte, die echt bij ons bedrijf hoort. Een oase van rust, en dat heeft een toegevoegde waarde in deze snelle wereld.’
Een wereld die toch al snel verandert en op z’n kop kwam te staan toen de coronacrisis uitbrak. Lichtmacht benutte die periode voor onderhoud aan de studio. ‘We hadden al geïnvesteerd in het gebouw’, legt Bol uit, ‘een paar jaar geleden hadden we er bijvoorbeeld een nieuw lichtplafond in gezet en de vloer vernieuwd. We hebben het opnieuw geschilderd en ondanks diverse nieuwe plannen is het klaar voor dagelijks gebruik. Toen de coronacrisis begon, was een paar maanden stil. Zapp Live bijvoorbeeld stopte enige tijd, maar al gauw kwam het, coronaproof, weer terug. We hebben nu een hogere bezetting dan vroeger. Maar de studio zal nooit de hoofdmoot worden van alles wat we doen.’
Extra
Lichtmacht werd ruim 30 jaar geleden opgericht door Bart Thieme, een vakman met veel kennis en ervaring en gevoel voor creatief belichten. Het bedrijf is betrokken bij speelfilms en middelgrote projecten voor televisie, zoals Boer Zoekt Vrouw, Heel Holland Bakt, Hunted, Het perfecte plaatje, Goede Tijden Slechte Tijden, Shownieuws, Hart van Nederland, Lang Leve de Liefde, Love Island, Big Brother en ga zo maar door. ‘Maar het is ooit begonnen met die commercials’, weet Bol, die drie jaar geleden de leiding van Lichtmacht kwam versterken. ‘De studio aan de Honingstraat was destijds een extra dienstverlening voor de klanten. Midden in Hilversum, dicht bij het station, toch rustig en eigen parkeergelegenheid. En het heeft dus een grote geschiedenis. We worden er niet rijk van, maar dat hoeft ook niet. Het is ook nostalgie, dat is mooi voor de klanten. En het heeft iets extra’s, de uitstekende akoestiek.’
Leuk dat “de Honingstraat” nog bestaat.
De hele Nederlandse pop geschiedenis is daar opgenomen.