‘Online video heeft de toekomst’ wordt er door vrijwel alle mediapartijen geroepen. Toch is er van veel ambitieuze online video avonturen tot op heden weinig terecht gekomen. Enkele maanden geleden was het de grootste grootgrutter Albert Heijn met hun online kanaal ‘Appie Today’. Ondanks het tromgeroffel bij de lancering zal de gemiddelde Albert Heijn-klant dit platform nog niet hebben opgezocht. Vorige week lanceerde De Telegraaf groots haar online videoplatform VNDG. Ondanks de vele aankondigingen in De Telegraaf (en andere media) trok VNDG slechts 89.000 unieke bezoekers per dag.
Mandy van de Wal (Directeur Online Video) sprak de volgende dag in krant over ‘een mooie start’ en is met deze uitspraak al na één dag direct haar geloofwaardigheid kwijtgeraakt. Enzo Knol weet met zijn dagelijkse vlog al meer bezoekers aan zich te binden. TMG lijkt alles op alles te zetten om dit videoproject te laten slagen. Aan de programma’s is goed te zien dat er flinke budgetten zijn gereserveerd en daarnaast heeft dagblad De Telegraaf (en alle TMG-regionale kranten) vele pagina’s aan VNDG besteed. Ook andere media schreven vooraf over dit online videoplatform. Het bezoekersaantal op de eerste dag laat echter zien dat er in beginne in ieder geval nog weinig interesse bij het grote publiek te bespeuren is.
Al diverse mediaspecialisten hebben zich kritisch geuit over VNDG. Marianne Zwagerman gaf al bij BNR aan niet onder de indruk te zijn van de inhoud “Het oogt ook allemaal een beetje als de tv van gisteren eerlijk gezegd. Een beetje te weinig made for web en te veel het Journaal en RTL 4 nadoen.”, aldus Zwagerman. Ook gaf ze via Twiter aan dat er wel heel veel slotjes op video’s zaten. Om dat direct op de eerste dag te doen lijkt mij ook onverstandig. Aart Lensink was in vakblad Adformatie kritisch op nog meer geprodeerde content van De Telegraaf. ‘Probeer eerst nou geld te verdienen met wat je al maakt.’, aldus Lensink.
En het is deel waar; De meeste content op VNDG is ook al op de traditionele zenders als RTL en SBS te vinden. De meeste VNDG-programma’s zijn daarnaast een kopie van oude televisiehits. Creatieve armoe van het Talpa-productiehuis. De content heeft ook geen actualiteitswaarde wat je wel zou verwachten bij online platform met de titel VNDG. Op Telegraaf.nl staan wel online video’s met actueel nieuws, maar deze verwijzen dan weer naar ‘Telegraaf TV’. Nog iets opmerkelijks: waarom heeft TMG gekozen voor de naam VNDG, terwijl de websitenaam telegraafvandaag.nl heet? Via de populaire smartphone (app en web) zijn er zelfs helemaal geen verwijzingen naar het nieuwe platform te vinden. John de Mol lijkt nu de overnamestrijd om TMG te hebben verloren, maar het VNDG-platform en de content wordt vrijwel geheel door Talpa ontwikkeld. Grote kans dat dit tot conflict tussen Mediahuis en Talpa kan leiden. Uiteraard mag je een week na de lancering dit videoplatform nog niet afschrijven, maar van een ‘een mooie start’ kun je niet spreken.
Geef als eerste een reactie