Twee jaar geleden kreeg de wereldwijde reclamesector door de uitbraak van de coronapandemie zware klappen te verwerken, maar vorig jaar was al een sterk herstel te zien. Dat blijkt uit een rapport van consulent Zenith. Tegelijkertijd wordt opgemerkt dat sociale media dit jaar al een groter reclamekanaal dan televisie zullen worden.
Er kon volgens de berekeningen van Zenith vorig jaar in de wereldwijde reclamebestedingen een groei met 15,6 procent tot 705 miljard dollar worden vastgesteld. “Dat cijfer lag ook hoger dan de budgetten van 634 miljard dollar die drie jaar geleden, voor de uitbraak van de coronapandemie, konden worden opgetekend”, stipt Zenith aan.
De consulent zegt ook dit jaar en de daaropvolgende twee jaar alvast een verdere toename van de reclamebudgetten te verwachten. Dit jaar stelt Zenith een groei met 9,1 procent in het vooruitzicht, de twee volgende jaren gevolgd door een stijging met respectievelijk 5,7 procent en 7,4 procent.
Dit betekent dat de wereldwijde reclamebestedingen over twee jaar tot een niveau van 873 miljard dollar zullen zijn gestegen.
WERELDBEKER IN QUATAR
Dit jaar ziet Zenith drie belangrijke pijlers voor de verdere groei van de markt. Ten eerste is er de organisatie van de Olympische Winterspelen in Peking, terwijl in de herfst de voetbalwereld uitkijkt naar de World Cup in Qatar. Tussenin zijn er in de Verenigde Staten tussentijdse verkiezingen, die een belangrijke impuls voor politieke reclame moeten vormen.
“Vooral digitale reclame zal de volgende jaren een verdere groei laten optekenen”, voorspelt Zenith. “Sociale media zal zich de volgende drie jaar met een gemiddelde stijging van 14,8 procent tot het snelst groeiende reclamemedium opwerpen.”
“Dit jaar wordt een bedrag van 177 miljard dollar in het vooruitzicht gemeld, terwijl over drie jaar een niveau van 225 miljard dollar zal worden bereikt. Op dat ogenblik zullen sociale media 26,5 procent van alle reclamebudgetten opeisen.”
Verwacht wordt verder dat de uitgaven voor online videoreclame de volgende drie jaar telkens een dubbelcijferige groei zullen vermelden. Gewag wordt gemaakt van een gemiddelde groei met 14 procent. Bij betaalde zoekopdrachten zou er sprake zijn van een gemiddelde stijging met 9,8 procent.
TRADITIONELE RECLAMEMEDIA
De traditionele media zullen volgens Zenith echter meer gemengde resultaten laten optekenen. Bij buitenreclame wordt de volgende drie jaar een gemiddelde groei met 7,4 procent verwacht, terwijl bij radioreclame nog een gemiddelde stijging met 2,2 procent te verwachten is.
Televisie zou nog op een gemiddelde groei met 1,4 procent kunnen rekenen. Daardoor zouden de bestedingen in de sector over drie jaar tot 178 miljard dollar zijn opgelopen. Zenith voegt eraan toe dat sociale media dit jaar al een groter reclamemedium dan televisie zullen worden.
Gedrukte media zouden anderzijds met een gemiddelde inkrimping van 4,7 procent rekening moeten houden.
OMIKRON
De analisten merken wel op dat de prognoses werden gemaakt voor de Omikron-variant van het coronavirus werd ontdekt. “Het is echter nog te vroeg om een uitspraak te doen over de impact van dat fenomeen op de reclamewereld”, stippen de analisten aan.
“Vooral de reissector, de horeca en de fysieke detailhandel zouden hinder kunnen ondervinden, terwijl de online retail en de aanverwante digitale reclame uit de situatie profijt zouden kunnen halen.”
Het vergelijken met reclamebestedingen tussen sociale media en televisie is zoiets als het bekende spreekwoord: appels met peren vergelijken.