Onderzoeksbureau Newcom heeft weer. nieuwe cijfers gepubliceerd over het social media gebruik in Nederland.
Het grootste trendonderzoek van Nederland naar het gebruik en de verwachtingen van social media geeft een aantal opmerkelijke zaken weer. We zijn social media actiever gaan gebruiken. We gebruiken meer platforms en spenderen er meer minuten. TikTok is de grote winnaar qua gebruik. Instagram maakt een opvallend grote sprong. In het dagelijks gebruik groeien met name TikTok, Snapchat en Twitter. Het aantal dagelijkse Facebook-gebruikers daalt. Volgens Newcom gebruiken nog steeds 171.000 Nederlanders dagelijks het audioplatform Clubhouse.
Sinds 2010 voert Newcom Research & Consultancy jaarlijks een grootschalige studie uit naar het gebruik van sociale media onder Nederlanders ouder dan 15 jaar. Aan het onderzoek van dit jaar hebben net als vorige jaren een groot aantal respondenten meegewerkt. Dit jaar waren dat er 7.057. De steekproef vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder. Het onderzoek is afgenomen in januari 2022.
Het volledige rapport is hier te downloaden.
Was dit de grote verrassing die Joost al had aangekondigd?