Passie voor het vak, daarmee begint en eindigt alles bij The Crew. Én met fatsoenlijke en tijdige betaling van de vakmensen. Frustratie dat dat laatste in de audiovisuele sector niet zo gewoon is, was ooit zelfs een belangrijke drijfveer om The Crew op te richten.
Dat Borkus en Scholtze hun best doen het anders te benaderen hangt mede samen met hun overtuiging dat de mensen het verschil maken. Borkus: ,,Wij werken met een grote groep ‘vaste’ freelancers. Dat is onze kracht. Als een klant voor een klus graag Pietje wil, dan krijgt hij van ons Pietje.’’
Hun mensen zetten ze in op een veelheid van terreinen: voor liveshows en documentaires, sportevenementen en speelfilms, concerten en commercials. Van steadicam (voor de leek: een draagbare camera die zonder schokken filmt) hebben ze hun specialiteit gemaakt. ,,In Nederland zijn er maar vier bedrijven die dat serieus doen voor televisie”, aldus Scholtze. Op hun website durven ze het zelfs aan te beweren: ’Job en Ivo hebben de lat voor dit specialisme hoog gelegd en beschikken over een ongekend uithoudingsvermogen. Als zij een shot niet kunnen maken, dan is het niet geschikt voor steadicam.’
Mediastad?
Negentien jaar lang opereerde The Crew (en de zijn rechtsvoorgangers) vanuit een houten onderkomen aan de Hilversumse Steynlaan, sinds drie jaar huist het bedrijf aan de Middenweg in de Horstermeerpolder. ,,Dit was een aardappelschuur, maar zoals je ziet hebben we die flink verbouwd”, zegt Scholtze.
Is dat niet een beetje vreemd: een mediabedrijf dat de mediastad verruilt voor de polder? Scholtze: ,,Hoezo Hilversum mediastad? We hadden daar op eigen terrein parkeerplaatsen ingericht, maar dat mocht niet van de gemeente. Auto’s moesten – betaald – op straat worden geparkeerd.’’ Borkus vult aan: ,,Daar kwam bij dat de verhuurder van het pand best een aantal door ons gewenste verbeteringen wilde aanbrengen, maar in ruil voor een fors hogere huur. En veel freelancers die voor ons werken, waren het verkeer in Hilversum wel zat.’’ Dus werd de nieuwe zetel de Horstermeer, niet ver van Hilversum en vlak bij de snelweg.
Bijkomend voordeel: op deze stek in de polder kunnen ze hun ’trots’ inpandig veilig parkeren. Die trots – ,,Ons nieuwe paradepaardje”, zegt Borkus – is een speciaal voor The Crew gebouwde, flexibele regiewagen. Die maakt het mogelijk ENG-camera’s in te zetten in een multicam-omgeving. ,,Voor de inrichting van de wagen hebben we alle grote regisseurs van Hilversum advies gevraagd, ook regieassisentes trouwens”, vertelt Scholtze. Zo is heel veel praktijkervaring in de wagen verwerkt, tot vloerverwarming in elk van de compartimenten aan toe. ,,En hij is helemaal 4K (voor heel scherp beeld, red.), dat is immers de toekomst.’’
Wat voor de leek direct in het oog springt: het paradepaardje is een stuk kleiner dan de grote regiewagens die vanaf het Hilversumse Mediapark de wijde wereld in trekken. Borkus: ,,Hij is ook 20 tot 40 procent goedkoper dan grote regiewagens. Toch kan hij bijna hetzelfde en biedt hij plaats aan negen mensen.’’ Zo positioneert The Crew zich tussen de facilitaire grote knapen en de kleine bedrijfjes. Scholtze: ,,Dat wordt niet overal met gejuich ontvangen, maar misschien zijn we wel een trend aan het zetten”.
Zingende monnik
Voor hun eerste klus met het paradepaardje moesten ze de aanhanger afgelopen november wel ‘even’ 1.700 kilometer naar het Italiaanse Assisi rijden. De Amerikaanse Public Broadcasting Service (PBS) wilde er een bijzonder muziekspectakel vastgelegd hebben. Scholtze: ,,Een klassiek zingende monnik op sandalen en in habijt. Onder de Italianen heeft hij de status van een soort Michael Jackson. Het programma verspreidde zich via de bij PBS aangesloten zenders als een olievlek over de Verenigde Staten: vele miljoenen mensen zagen het. En dat allemaal dankzij een aanhanger uit Nederhorst den Berg.’’
Geef als eerste een reactie