De definitieve opmars van de smartphone in de media

[door Frans Regtien] Steeds meer mediajournalisten maken gebruik van een smartphone om een professioneel product te maken. Je hebt niet altijd meer een  complete ploeg nodig om een televisiereportage te maken. Het wordt allemaal steeds makkelijker. Als je een telefoon op zak hebt, heb je altijd een camera bij je  en een complete edit-set.  Er zijn apps om de kwaliteit te verbeteren, zodat je nog mooiere beelden kunt krijgen. Marjolein Stoop van Studio Stoop , dat cursussen geeft voor het gebruik van mobieltjes voor televisieopnamen, (studiostoop.nl)  zegt dat er zelfs  Hollywoodregisseurs zijn die een smartphone gebruiken voor films die je in de bioscoop kunt zien. Zoals Steven Soderberg, die High Flying Birth voor Netflix maakte.


 “Daarbij is het verhaal heel belangrijk. Je kunt nog zulke mooie shots maken, maar als je geen goed verhaal vertelt komt de boodschap niet over. Daar zijn allerlei formats voor. Alle nieuwsitems hebben een bepaalde opbouw”. Daarbij zijn volgens Stoop de vijf W’s van belang. Wie, Wat, Waar, Wanneer en Waarom. “Neem nu de overstromingen in Limburg. Je wilt weten wat er aan de hand is, begint met beelden daarvan. Dan gaat het om: hoe komt dat? Dat kan van alles zijn: dat het veel heeft geregend, dat de dijken niet goed zijn, de klimaatverandering”, aldus Stoop.

COMMUNICATIE
“Er is ontzettend veel behoefte aan films omdat er heel veel gecommuniceerd wordt via beeld. Mensen nemen niet meer de tijd om lange stukken te lezen. Ze willen snel bijgepraat worden. Niet alleen journalisten, maar ook communicatiemensen. Die krijgen te horen van hun bedrijf: als er iets belangrijks gebeurt dan willen we daar graag een filmpje van. Kun jij dat even maken? Die komen dan naar mij om te leren hoe je dat doet en hoe je daar de telefoon bij kan gebruiken”.Marjolein Stoop heeft samen met Joop Daalmeijer  in een verleden bij de Wereldomroep gewerkt.  Daalmeijer bedacht dat ze  op de internetsite  ook video’s konden laten zien. “ Ik heb toen een cursus gegeven en die heette Wereldvrienden. Collega’s werden uitgezonden over de wereld om daar reportages te maken. In 2009 kwam er een videoredactie en toen ben ik fulltime video gaan maken.”.

HARDWARE
Wat heb je nodig voor de hardware bij het maken van een filmpje? Stoop zegt dat je met alle telefoons tegenwoordig goed kunt filmen. “Verder  heb je een microfoontje nodig, want het geluid van de telefoon is niet goed genoeg, eventueel een lampje en een statief”. Hoe zit dat dan met monteren? “Er is een app en daarmee kun je in 1 dag mensen leren monteren. Die zijn dan allemaal zo blij omdat het een manier van knutselen  Hieronder een filmpje met cursisten aan het werk.

Wat hoort ze terug van cursisten.? “Dat ze heel blij zijn dat ze aan de slag kunnen. De eerste filmpjes die ze gemaakt hebben laten ze graag zien. Ze zien het als knutselen” .Sam Jones was een van de mensen die de kneepjes van het vak heeft geleerd. Hij zegt: “Voor mij was het als zelfstandige zo dat ik meer met beeld wilde doen. Ik heb een radioachtergrond en het geluid bij televisiereportages is vaak bagger. Ik wil het apparaat en het kunstje in de vingers krijgen. Praktisch gesproken het belang van het gebruik van een statief. Alleen is het altijd lastig dat je dat ding moet meezeulen. Verdere gaat het om praktische dingen , zoals het eerst maken van een totaalbeeld, een close-up van iemand die je gaat interviewen en een over-the-shoulder-shot. Vaak doe ik eerst het interview en dan de plakshots”.

YOUTUBE
Jones heeft een eigen mediabedrijf samjones.nl en levert vooral radio- en televisiereportages aan publieke omroepen. Hij heeft ook zijn eigen Youtube kanaal. In hoeverre gebruikt bij verder zijn smartphone in de praktijk? “Met mijn I-phone. Voor omroep Flevoland maak ik soms beelden als de cameraman er nog niet is. Dan speel ik ze door naar de redactie. Ik doe er ook een artikel bij en een visual radioitem”. Jones filmde een webdocumentaire, Casa Blanca, samen met Magda Augustijn. Die gaat over wat te doen met de Nederlandse erfenis, verbeeld door het witte vervallen gebouw Casa Blanca in de Surinaamse jungle.

Marjolein Stoop werkt alleen in opdracht. “Je kunt wel proberen zelf iets te maken en dat dan proberen te slijten, maar dat werkt niet. Behalve misschien op een plek waar nieuws gebeurt en waar jij de enige bent. Dan zullen de grote nieuwszenders dat graag willen hebben”.   

Sam Jones

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*