Lenovo ziet grens tussen gaming en realiteit verder vervagen in 2022
Deze vijf recente ontwikkelingen op het gebied van metaverse en transmedia maken games nog toegankelijker en realistischer dit jaar
2022 wordt een interessant jaar voor de gaming-industrie. In januari kondigden enkele techgiganten al verschillende invloedrijke overnames aan. Deze overnames tonen dat techgiganten willen inspelen op de snelgroeiende markt voor on-the-go gaming en metaverse, een soort VR-ruimte waar interactie met met anderen mogelijk is via geavanceerde hard- en software. De grens tussen realiteit en gaming zal daarmee het komende jaar nog verder vervagen. Maar zijn we al klaar voor deze nieuwe realiteit?
Olaf Sonneveld is Consumer Leader bij Lenovo Benelux en verantwoordelijk voor hun gaming afdeling. Hij ziet het komende jaar vijf ontwikkelingen verder doorgroeien die games nog realistischer en toegankelijker moeten maken voor het grote publiek.
“De afgelopen jaren zijn er enorme stappen gezet op het gebied van gaming. Het wordt steeds meer mainstream. Games waren ook de perfecte manier om verbonden te blijven met vrienden en familie op momenten waarop dat niet zo vanzelfsprekend was. Nu zijn we als industrie klaar om nog een stap verder te gaan, en er zijn vijf recente ontwikkelingen die ons daarbij gaan helpen,” deelt Olaf Sonneveld.
Gaming abonnementen
Vorig jaar waren er al veel mensen met een gaming abonnement, maar 2022 wordt het jaar van de verdere doorbraak. Steeds meer bedrijven springen op de kar en voor consumenten is het een aantrekkelijk format. Voor een naar verhouding lage prijs krijgen ze toegang tot extra diensten zoals exclusieve content, early access tot verwachte gamereleases en creatieve indie games. Een abonnementsmodel maakt het voor gamers makkelijker om nieuwe games uit te proberen zonder ze meteen allemaal te moeten kopen. Ideaal voor wie geen oneindig budget ter beschikking heeft.
Van losse componenten naar complete systemen
Waar in voorgaande jaren menig gamer graag nog zijn eigen PC bouwde, is er de afgelopen twee jaar een groeiende voorkeur te zien voor complete systemen zoals de Legion-serie. Hierbij is het uiteraard van de belang dat deze systemen hoogwaardige elementen bieden zoals GPU’s, RGB, licht en panelen. Het aanschaffen van een compleet systeem zorgt daarbij voor meer zekerheid dan de wisselende prijzen en levertijden van losse componenten.
Metaverse: de toekomst in gaming
De meningen zijn verdeeld over wat metaverse nu precies is, maar de meesten zijn het er wel over eens dat de toekomst in deze virtual reality-wereld ligt. De gaming-industrie ligt in pole-positie om metaverse verder uit te werken tot een concept, maar de verwachting is dat het een testcase is voor de uitrol van een metaverse naar ons dagdagelijks leven. Het is geen toeval dat softwaregiganten net nu acquisities opzetten met gamingbedrijven.
Olaf Sonneveld: “Metaverse gaat een hele nieuwe dimensie geven aan gaming met de toevoeging van steeds meer Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR). Het creëert een levensechte en interactieve ervaring. Gamers krijgen het gevoel dat ze middenin de game zitten. Ze kunnen er dingen doen die ze in het echte leven nooit zouden durven of kunnen doen. De toekomst voor metaverse is er. Hoe die er zal uitzien en wat de impact gaat zijn, dat moet de tijd uitwijzen.”
Spelend geld verdienen
Blockchain is alomtegenwoordig, maar slechts een kleine groep weet exact waar het voor staat en hoe het werkt. Toch is blockchaintechnologie één van de meest recente ontwikkelingen op het gebied van gaming en iets om je in te verdiepen. Games die gebaseerd zijn op blockchaintechnologie bieden gamers namelijk de mogelijkheid om zelf eigenaar te worden van in-game voorwerpen: NFT’s of Non-Fungible Tokens. Een NFT is een soort van digitaal certificaat om te bewijzen dat iets jouw eigendom is en zijn een poging om elementen in onze snel veranderende digitale wereld uniek te maken.
Olaf Sonneveld geeft een voorbeeld: “Als een zeldzame Fortnite skin als NFT wordt aangeboden, kan één speler deze outfit als eerste in het spel ontgrendelen en er eigenaar van worden via die NFT. Daarna kan die outfit worden doorverkocht aan de hoogste bieder, mogelijk voor veel geld. Wie veel gamet, kan zo al spelend cryptocurrency verdienen.”
Groei in transmedia
In 2022 zullen we nog meer overlap zien tussen gaming en series. In 2021 werden de Netflixserie The Witcher, gebaseerd op de gelijknamige videogame, en de animatieserie Arcane gebaseerd op het League of Legends-universum gelanceerd. Maar er staat meer op de planning: Cyberpunk: Edgerunners (Netflix), The Last of Us (HBO) en Fallout (Amazon), zijn nieuwe series geïnspireerd op internationaal bekende videogames, evenals de film Borderlands die naar verwachting dit jaar uitkomt. Deze kruisbestuiving tussen media, ook wel transmedia, wordt alleen maar populairder.
Geef als eerste een reactie