Lang werd naar de komst van HBO Max in Nederland uitgekeken. En dat lange wachten wordt beloond. De eerste zet op het schaakbord der streamingdiensten die HBO Max-eigenaar WarnerMedia zet, is niet alleen onverwacht maar tevens zeer goed doordacht. Het combineert de gezegden ‘je kan maar één keer een eerste indruk maken’ en ‘de eerste klap is het beste’.
HBO-content was in Nederland de afgelopen vijf jaar alleen en dus exclusief beschikbaar voor abonnees van kabelbedrijf Ziggo. Voor 2017 was de betaalzender onder de naam HBO Nederland bij alle providers als aanvullend tv-pakket beschikbaar. HBO Nederland was een joint venture van HBO en toen nog zelfstandig kabelbedrijf Ziggo. Na de overname van Ziggo gebruikte de nieuwe eigenaar Liberty Global het HBO-content om de fusie tussen de zelfstandige kabelbedrijven Ziggo en UPC tot het huidige Ziggo kracht bij te zetten. HBO werd in Nederland als betaalzender opgedoekt en Ziggo kocht vanaf 1 januari 2017 voor de periode van vijf jaar de exclusieve uitzendrechten van films en series van HBO. Voor de marketing werd de populaire fictieserie Game of Thrones gebruikt. Wie legaal naar deze serie wilde blijven kijken moest maar de overstap van bijvoorbeeld KPN of T-Mobile naar Ziggo maken.
Ziggo kon de afgelopen jaren met exclusieve content als HBO en Formule 1 goed camoufleren dat het bedrijfsonderdeel van VodafoneZiggo moeilijke tijden doormaakte. Nu na het wegvallen van HBO en Formule 1 wordt dit in de eerste kwartaalcijfers van 2022 zichtbaar. Bijna 25.000 Nederlanders keerden Ziggo de rug toe. En waar de ene huilt daar lacht de andere. HBO-content is niet langer alleen beschikbaar voor Ziggo-abonnees nu vanaf 8 maart WarnerMedia dit content in eigen beheer in Nederland gaat exploiteren via de eigen streamingdienst HBO Max.
WarnerMedia moest wel met een meesterzet op het schaakbord der streamingdiensten komen om zich direct tot dominante spelers te behoren. De streamingmarkt voor een klein land als Nederland al aardig druk bevolkt. Daarnaast is de marktintroductie van een andere nieuwe streamingdienst in Nederland Viaplay precies een week eerder dan HBO Max. Viaplay heeft met de uitzendrechten van Formule 1 grote aantrekkingskracht op Nederlanders. Nordic Entertainment Group (NENT) – de eigenaar van Viaplay – maakte bij het schaakspel een cruciale fout. Ondanks dat het de Nederlandse uitzendrechten voor Formule 1 voor een veel te hoog en niet terug te verdienen prijs kocht, vergat het de exclusiviteit van de content te bedingen. Iets dat Sky in Duitsland bijvoorbeeld wel deed. Hierdoor kan in Nederland Formule 1 niet alleen via Viaplay maar ook via de eigen streamingdienst F1 TV Pro van Formule 1-eigenaar Liberty Media live bekeken worden.
Deze ruimte die NENT openlaat gebruikt WarnerMedia om concurrentie Viaplay de kop in te drukken. WarnerMedia introduceert HBO Max namelijk niet alleen met een zeer scherpe maandprijs. Early adopters die tussen 8 en 31 maart een abonnement kopen, krijgen niet alleen een tijdelijke korting van 50 procent. WarnerMedia belooft deze korting levenslang tot het abonnement opgezegd of gewijzigd wordt. Een maand naar een kwalitatief beter film- en serie-aanbod bij HBO Max te kijken, is dus al vanaf €2,99 per maand mogelijk. Wie in Full HD en indien beschikbaar in 4K met drie apparaten tegelijk wil kijken betaalt met de HBO Max-actie een euro per maand meer. Met een maandprijs van €13,99 is Viaplay dus per maand voor de Formule 1-liefhebber duurder dan de combinatie F1 TV Pro en HBO Max. Het zet Viaplay op het schaakbord minimaal in de schaakpositie. Viaplay moet dus in de aanval om niet schaakmat komen te staan. En de grote winnaar hiervan is de consument.
Op het schaakbord der streamingdiensten worden door meerdere partijen gelijktijdig gespeeld. De meesterzet van WarnerMedia met levenslange prijsgarantie voert ook de druk op marktleider Netflix op. Zonder korting is HBO Max al met 4K kijkoptie acht euro per maand goedkoper dan Netflix. Met korting is het verschil zelfs tot 12 euro per maand opgelopen. Met andere woorden: het Netflix-abonnement kan worden ingeruild voor drie abonnementen, namelijk HBO Max (met korting), Disney+ en Amazon Prime Video. Eigenlijk staat door dezelfde meesterzet van WarnerMedia niet alleen Viaplay maar ook marktleider Netflix op het Nederlandse schaakbord schaak.
Omdat Netflix veel geld moet lenen om eigen content te laten maken, is dit wellicht het juiste moment voor een kapitaalkrachtige partij om Netflix tegen een redelijke prijs over te nemen. Komt het gezegde ‘een Apple-tje voor de dorst’ hier om de hoek kijken?
ben nu ziggo abone , wat kost het om hbo max en F1 te kunnen kijken , en kan ik dan gewoon ook bij ziggo blijven ?