Het is sinds 10 juli mogelijk om uitspraken te doen over het crossmediale bereik van programma’s en videocommercials voor alle personen van 6 jaar en ouder in Nederland.
De fusiedata geven inzicht in de overlap tussen kijkers die bereikt zijn via het TV-scherm en via online devices. De online video data zijn nu ook beschikbaar in mediaview.
Op 21 april is Stichting KijkOnderzoek (SKO) gestart met de levering van een nieuwe, verrijkte dataset aan de markt waarbij de online kijkcijfers en TV kijkcijfers met elkaar zijn gefuseerd. Met deze eerste release was het al mogelijk om fusiedata te gebruiken voor alle personen van 6 t/m 64 jaar in Nederland. In de afgelopen maanden heeft SKO hard gewerkt aan het in lijn brengen van de weegschema’s in het TV- en Online panel, een vereiste om te kunnen rapporteren over de gehele bevolking van 6 jaar en ouder.
Toegang data, ook via Mediaview
Vanaf de eerste release op 21 april was het al mogelijk om over de fusiedata voor personen van 6 t/m 64 jaar te rapporteren met de Holland Fusion applicatie van TechEdge. De fusiedata worden toegankelijk gemaakt door SKO en kunnen worden ingelezen met applicaties ontwikkeld door softwarebureaus, die door SKO zijn goedgekeurd om de fusiedata te rapporteren. Over de fusiedata en de andere online video data kan nu ook gerapporteerd worden via de MediaView applicatie van Media Buying Systems. Planners kunnen hun campagnes evalueren op bereik en op GRP’s. Dit kan zowel voor TV en online video afzonderlijk als voor de combinatie van beiden.
Videodata Integratie Model
Het data-integratieproject is opgezet door SKO en uitgevoerd onder de noemer: “Videodata Integratie Model” (VIM). Bij het VIM-project zijn alle SKO-stakeholders (Screenforce, NPO, PMA en BVA) betrokken. De uitvoering van de datafusie ligt in handen van Kantar Media. Met het beschikbaar stellen van de gefuseerde kijkcijfers voor 6+ is opnieuw een belangrijke stap gezet in dit omvangrijke project.
Geef als eerste een reactie