Als televisiekijker zul jij je ongetwijfeld wel eens storen aan de constante stroom van TV-advertenties. Het onderbreken van een programma voor een reclameblok, blijven veel mensen vervelend vinden. Toch schuilt er achter de TV-advertenties een hele marketingwereld. Blijkbaar is het voor bedrijven zeer lucratief om televisiereclames op te nemen en tijd in te kopen. Welke factoren zijn bepalend voor de inkomsten van TV-advertenties?
Waarom adverteren bedrijven via TV-advertenties?
Niet voor niets kiezen adverteerders ervoor om reclame te maken via de televisie. Het belangrijkste voordeel hiervan, is dat je hiermee in één klap een groot en breed publiek bereikt. Vooral als je als bedrijf meer naamsbekendheid wilt of je wilt jouw product groots in de spotlights zetten, dan is televisiereclame een goed platform. Maar lukraak televisietijd inkopen om reclame te maken is niet verstandig. Er moet goed nagedacht worden wanneer en hoe televisiereclame uitgezonden wordt en hoe dit uitpakt voor het bedrijf.
Het tijdstip van de TV-advertentie is belangrijk
Het soort reclame dat wordt uitgezonden, is erg belangrijk en vooral ook het tijdstip wanneer bepaalde reclame uitgezonden wordt. Een adverteerder dat adverteert voor speelgoed, heeft een specifieke doelgroep die geen televisie kijkt tijdens de late uren. Vooral in het weekend ´s ochtends, zal de adverteerder zendtijd inkopen, want dit zijn de tijden dat kinderen veelal voor de televisie zitten. Specifieke maandverbandreclame zal doorgaans niet uitgezonden worden in de pauzes van een voetbalwedstrijd en erotische reclame wordt meestal ´s nachts uitgezonden.
Controversiële onderwerpen als TV-advertentie
Er zijn enkele algemene regels omtrent TV-advertenties en reclames op zich. Het mag nooit in strijd zijn met de wet, de waarheid, de goede smaak of het fatsoen. Ook mag een TV-advertentie niet in strijd zijn met het algemeen belang, de openbare orde, de goede zeden, niet kwetsen en geen bedreiging zijn voor de volksgezondheid. In dit geval worden bijvoorbeeld TV-advertenties van tabaksfabrikanten geweerd.
Ook (online) bookmakers en casino´s konden lange tijd geen TV-advertenties uitzenden. Tot oktober 2021. Toen gaf de Nederlandse overheid 11 bookmakers een licentie en mocht er sindsdien legaal worden gegokt in Nederland. Hier vind je de inmiddels legale bookmakers. Dat zij nu wel TV-advertenties mogen uitzenden (na 21:00 uur), heeft ermee te maken, dat het risico om door deze bookmakers een gokverslaafde te worden enorm gedaald is. De vergunning van de Nederlandse overheid houdt namelijk ook in, dat deze bookmakers het gokgedrag van hun klanten volgen en tijdig ingrijpen als het misgaat. Je kunt vanwege het abnormale gokgedrag dus geregistreerd worden, zodat je niet meer terecht kunt bij de aanbieders.
Aantal kijkers van invloed op inkomsten
Wat zeker een belangrijke factor is voor adverteerders om op televisie te adverteren, is het aantal kijkers. Daarom is het zogenaamde ´primetime´ zo belangrijk. Er kunnen diverse soorten primetime uren zijn. Van 16:00 tot 18:30 is het vaak primetime voor kinderen. Voor adverteerders die kinderproducten verkopen, is dit het ideale tijdstip. Vanaf 19:00 uur tot 23:00 wordt algemeen als primetime gezien en dit is het meest geliefde tijdstip voor adverteerders. Hoe meer mensen kijken, des te meer kan een TV-advertentie iets opleveren.
Adverteren rondom specifieke TV-programma´s
Wil je als adverteerder zoveel mogelijk een bepaalde doelgroep aanspreken? Dan moet je adverteren rondom specifieke tv-programma´s. Denk bijvoorbeeld aan hippe kleding rondom een talentenshow of bier tijdens de break van een voetbalwedstrijd. Dit is van wezenlijk belang voor je inkomsten, want jouw doelgroep is ook echt geïnteresseerd in jouw TV-advertentie. De kans is lager dat er weggezapt wordt.
Wegen de kosten van een TV-advertentie op tegen de inkomsten?
Als adverteerder moet je goed in de gaten houden of de verwachte inkomsten de totale kosten van een TV-advertentie dekken. Je kunt tijd inkopen op televisie, maar dan moet je ook nog eens aan de slag om een reclamespotje te maken. Soms met bekende gezichten erin, dus ook het maken van een TV-advertentie kan erg prijzig zijn. De kosten kunnen dusdanig hoog zijn, dat het de inkomsten overstijgt. Een TV-advertentie kan leuk zijn voor een bedrijf, maar is lang altijd niet rendabel.