Nimmer werd een productlancering zo gelauwerd met sterren. Letterlijk. Toen Joop van den Ende in 1989 zijn plannen voor TV10 presenteerde stonden ze op een rij: Henny Huisman, Ron Brandsteder, Koos Postema, Jos Brink, André van Duin. Het zou de eerste commerciële tv-zender van Nederland worden en de adverteerders waren door het dolle heen. Een klein jaar duurde die euforie. Toen was TV10 – vermalen door politieke machinaties – ter ziele.
Intussen had de concurrent niet dezelfde naamsbekendheid, maar wel de route naar de kabel gevonden: RTL Véronique. Wat de Luxemburgse initiatiefnemers betrof had het tot in de eeuwigheid zo mogen heten, maar Joop van den Ende wilde van die ‘zwijnenstal’ een delicatessenwinkel maken, het moest RTL 4 gaan heten. De macht van het medium hielp die move mogelijk te maken. Het Nederlandse volk werd verzocht de zender op 4 te zetten, op het raam een leesbare 4 te plakken en dan kon zomaar een van die coryfeeën langskomen ter inspectie en er vielen auto’s te winnen. Het succesverhaal beleefde onlangs het 25-jarig jubileum.
Kent enig ander terrein zoveel initiatieven die met bombarie gelanceerd werden en desondanks een zelden stille dood stierven? John de Mol weet er alles van, hij faalde tweemaal. In 1996 met Sport 7 en in 2006 met Talpa. In de televisiewereld wordt de rekening keihard dagelijks opgemaakt. We noemen dat de kijkcijfers. Ongetwijfeld wordt bij de Albert Heijn de flow van waren minstens zo goed bijgehouden, maar dat die dunne reepjes pure chocolade uit de handel worden gehaald (hetgeen tot mijn ergernis echt het geval schijnt te zijn) leidt toch warempel tot minder rumoer dan het echec van een televisiezender met als bonus sterren op straat.
Een rampzalig gemis is het echter zelden. TMF leefde voort op youtube. Oude zooi die TV10 Gold bracht is nu op Netflix. Dat voetbal zit weer fijn bij Studio Sport. De kijker is altijd de winnaar.
Hoewel…
Veronica heet het mirakel. Zoveel babyboomers herinneren zich levendig het piratenschip dat, vernieuwend en ondeugend, de soundtrack van de jeugdjaren verzorgde. Het radiostation werd de nek omgedraaid, maar Veronica kwam terug als een vreemde eend in de bijt van het publieke domein. Maar toen de founding fathers de teugels lieten vieren ging de ziel verloren. Veronica voegde zich bij de Holland Media Groep (zeg maar: RTL), voor de nieuwe kapiteins voelde dat uiet lekker, HMG doopte de zender om in het duffe Yorin, Veronica viel even stil om terug te keren als een slap aftreksel van wat het ooit was tot het verwerd tot het weggeschoven broertje van de SBS-familie. Het zijn behalve harde cijfers ook ego’s die een merk kunnen maken of breken.
1 Trackback / Pingback