“Dit erfgoed mag niet verkommeren in de kelder.”
De eerste stappen in het digitaliseringsproces van bladmuziek uit de voormalige Muziekbibliotheek van de Omroep in Hilversum zijn gezet. Projectmanager Marjon van Schendel verwacht dat begin volgend jaar de website klaar is zodat musici en andere geïnteresseerden al een klein deel van de muziek kunnen downloaden om zelf te spelen.
Eind vorig jaar werd de subsidieaanvraag van ruim een miljoen euro die de beheerder van de collectie – Stichting Omroep Muziek (SOM) – had aangevraagd, goedgekeurd. Ook de gemeente Hilversum heeft 50.000 euro per jaar toegezegd, voor een periode van drie jaar. Van dat geld zullen alle muziekstukken die in het verleden speciaal voor de omroepensembles zijn gecomponeerd, worden gedigitaliseerd. Dat is overigens maar een deel van het aantal stukken dat in de kelders ligt opgeslagen.
“In totaal ligt er 4,5 kilometer aan bladmuziek. Om dat allemaal te digitaliseren zou veel meer geld nodig zijn”, zegt Van Schendel. “Daar zitten echter ook veel (klassieke) stukken tussen van componisten die op een andere manier al toegankelijk zijn. Wij hebben gekozen om alleen de muziek van de omroepensembles te digitaliseren. Dat is uniek materiaal dat niemand anders heeft.”
Muziekliefhebber
Van Schendel is aangesteld voor een jaar om het proces te begeleiden. Zij werkte eerder voor de Koninklijke Bibliotheek en heeft ervaring met het digitaliseren van bibliotheken en archieven, maar is zelf ook muziekliefhebber. De eerste stap die ze zet is het digitaliseren van deze omroepcollectie.
“Om te weten wat we allemaal in huis hebben op dit gebied, moet je nu nog graaien in kaartenbakjes met zo’n 180.000 kaarten er in. Die worden in fases door een bedrijf overgetikt en aan de online catalogus toegevoegd waarin al 800.000 stukken staan. We zijn begonnen met een selectie van 20.000 kaarten die het meest representatief zijn voor de collectie. De volgende stap zal zijn dat we uit die 20.000 kaarten weer een selectie maken en die stukken daadwerkelijk uit de bibliotheek halen en door een speciaal bedrijf laten digitaliseren. Via de website kunnen deze stukken dan uiteindelijk gedownload worden.”
Pareltjes
Van Schendel heeft de selectie niet zelf gemaakt. Daarvoor zijn de twee voormalige bibliothecarissen van de muziekbibliotheek, Jan Jaap Kassies en Eric van Balkum, weer aangenomen.
“Ik had niet geweten hoe ik die selectie zonder hen had kunnen maken. Ik heb namelijk inhoudelijk helemaal geen verstand van omroepmuziek uit bijvoorbeeld de jaren dertig en veertig. Zij kennen alle pareltjes. Zo kwamen onlangs de verlovingsliederen voor Juliana en Bernhard tevoorschijn. Die teksten geven zo’n mooi tijdsbeeld. Dat maakt deze collectie zo interessant.”
Van Schendel wil de collectie zo breed mogelijk presenteren en daarom de website koppelen aan websites van andere bibliotheken en instellingen voor bladmuziek. Een extra nauwe koppeling moet er komen met het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. „Wij hebben de bladmuziek, zij het geluid. Hoe leuk is het als je straks een muziekstuk opzoekt en via een link meteen kan horen hoe het toen klonk. Al moet nog wel blijken of dit ook technisch haalbaar is.”
Grootste uitdaging wordt het uitzoeken van de rechten die mogelijk op de muziekstukken zitten. De SOM mag de muziek zonder problemen digitaliseren, maar beschikbaar stellen is een andere zaak. “Sommige stukken zijn honderd jaar oud, omroepen zijn gefuseerd. We gaan het nu uitzoeken met juristen en hopen dat rechthebbenden zich melden en medewerking willen verlenen. Anders hebben we straks een mooie site, maar kunnen we de muziek niet delen. Het is juist de bedoeling dit erfgoed aan de man te brengen en het niet te laten verkommeren in een kelder.”
Geef als eerste een reactie