Het Commissariaat voor de Media adviseert positief over de aanvraag voor het nieuwe aanbodkanaal NPO Luister – on demand van de Nederlandse publieke omroep.
De NPO heeft in haar Begroting 2022 een aanvraag gedaan voor het nieuwe aanbodkanaal NPO Luister – on demand. NPO Luister – on demand richt zich op een breed publiek, primair op luisteraars die hun luistergedrag veranderd hebben naar een mix van lineair en on demand luisteren of open staan voor verandering. Met het nieuwe aanbodkanaal beoogt de NPO een gemiddeld jonger publiek te bereiken dan via de lineaire aanbodkanalen van de NPO.
Het Commissariaat ziet het belang van een ondemandaudiostrategie voor een succesvolle digitale toekomst. De publieke omroep moet voor de uitoefening van de publieke mediaopdracht meegaan met haar tijd. Het stimuleren van innovatie van media-aanbod, het volgen en stimuleren van technologische ontwikkelingen en het benutten van de mogelijkheden om media-aanbod aan het publiek via nieuwe media- en verspreidingstechnieken aan te bieden, is een onderdeel van de publieke mediaopdracht. Het aangevraagde nieuwe aanbodkanaal NPO Luister – on demand sluit goed aan bij de ontwikkelingen en de opdracht om te innoveren.
Het samenbrengen van een gefragmenteerd en verspreid aanbod op één centrale vindplaats draagt bij aan de vindbaarheid en herkenbaarheid van het NPO-aanbod en daarmee de toegankelijkheid van de publieke omroep.
Met andere woorden, weer een verzamelplek waar allemaal dezelfde podcasts bereikbaar zijn die je ook via vele andere manieren gratis te beluisteren zijn.
Als NPO echt eens met de tijd zou meegaan, was de hele basis structuur wel omgegooid. Maar zenderbazen en andere bestuursleden die hun goed betaalde baantjes in stand willen houden, staat dit in de weg. Het idee alleen al dat er aparte omroepen zouden moeten bestaan is alleen al een ouderwetse gedachte. Het kost belachelijk veel geld, wat beter in content gestopt kan worden. Dat scheelt een hoop herhaling en het inkopen van buitenlandse formats, ter opvulling.
De overheid moet de hele publieke omroep in zijn huidige vorm opheffen. En een open platform bieden waar iedere content maker zonder inmenging van zenderbazen content kan aanbieden.
Natuurlijk moet je ook denken aan ouderen die niet mee willen ontwikkelen, daarvoor hou je 1 tv en radio zender in de lucht. Zeker voor die paar miljoen mensen die nog werkelijk via de tv kijken, is dit meer dan voldoende, gezien de kosten en dat npo veelal herhaling is.
Het vele geld wat over blijft kan men vervolgens via subsidies verstrekken aan content makers. En dan praat ik niet over youtubers die zichzelf wekelijks filmen en liegen/ onzin praten, over hoe interessant hun leven niet is. Maar content met professionele insteek.
Hiermee zorg je gelijk dat de monopolie positie van zenderbazen weg is, en krijgt ook nieuw talent echt kansen. En hoef je het bijvoorbeeld niet met Dominique weesie seks te hebben om reporter te mogen worden voor powned.