De tiende editie van de Open Studio Dagen heeft dit weekend – zaterdag 9 en zondag 10 september – meer dan 35.000 bezoekers getrokken, een toename van ruim 16% ten opzichte van vorig jaar. In 2016 bezochten bijna 30.000 mensen het mediaspektakel in Hilversum Mediastad.
Jong en oud konden tijdens dit evenement een kijkje nemen in de wereld van de media en er zelf actief aan deelnemen. Niet eerder waren er zoveel interactieve onderdelen tijdens de Open Studio Dagen, iets dat ook duidelijk werd gewaardeerd door de bezoekers. Nieuwe media en VR-experiences vormen in de toekomst ook blijvende onderdelen van het mediaspektakel.
Achter de schermen
Initiatiefnemer en organisator van de Open Studio Dagen, Herman Dummer, is zeer tevreden over de opkomst. “Je merkt dat het leeft. De magie van de mediawereld spreekt heel veel mensen tot de verbeelding. In totaal hadden we deze keer zo’n vijftig attracties, variërend van VR-experiences, drones en workshops tot het bijwonen van de unieke marathon tv-uitzending ‘Kloppend Hart’, het jubilerende sportprogramma Langs de Lijn en andere kijkjes achter de schermen.”
Ook was het mogelijk om in Beeld en Geluid op de foto te gaan met het wassen beeld van DJ en producer Armin van Buuren, dat Madame Tussauds voor een dag had uitgeleend aan de stichting Muziekids, het goede doel van de Open Studio Dagen. De stichting realiseert muziekstudio’s in ziekenhuizen, zodat kinderen even los kunnen komen van hun ziek zijn, muziek kunnen maken en plezier kunnen beleven. De gehele opbrengst van de kaartverkoop voor de TV-toren – die voor het vierde achtereenvolgende jaar geopend was voor publiek – gaat naar Muziekids.
De Hilversumse wethouder, Wimar Jaeger, is blij met het aantal bezoekers van de Open Studio Dagen dit jaar. “Het is een goede opmaat naar 2018 waarin Hilversum Mediastad 100 jaar bestaat en het is natuurlijk een eerbetoon aan kijkend en luisterend Nederland om een kijkje te mogen nemen achter de schermen van de verhalenfabriek van Nederland.”
Experience Days
Volgend jaar krijgen de Open Studio Dagen een andere naam: Experience Days. “Het evenement wordt dan helemaal geïntegreerd in Dutch Media Week, waarbij media in al hun facetten centraal staan. In 2018 is het de derde keer dat Dutch Media Week voor een breed publiek georganiseerd wordt”, aldus Dummer.
Geef als eerste een reactie