Er is steeds meer kritiek op RTL4 en zijn programmadirecteur Erland Galjaard. Naast de dalende kijkcijfers zijn ook de winstcijfers van RTL achteruit gegaan. Volgens Marianne Zwagerman heeft de zender een groter probleem dan alleen de huidige programmering.
Voetbalanalist Johan Derksen noemde tijdens een uitzending van Voetbal Inside de programma’s van RTL ronduit slecht en zei uitgekeken te zijn op Humberto Tan “en al die andere BN’ers”. AD-columniste Angela de Jong beticht de zender van stuitende arrogantie en creatieve armoede. De Jong, maar ook de vroegere algemeen directeur Fons van Westerloo gaven in de media aan dat Erland Galjaard moet opstappen.
Olietanker
In Gooi en Eemlander gaf tv-criticus Bert van der Veer aan dat Galjaard de laan uitsturen niet veel oplost. “Een voetbalelftal wordt niet onmiddellijk beter als de trainer is ontslagen. Een tv-zender is een olietanker, geen zeilbootje dat je snel bijstuurt.”
Mediaspecialiste Marianne Zwagerman meldde vanochtend tegenover Spreekbuis dat zij ook niet direct verwacht dat de programmadirecteur zal vertrekken na kritiek in de media. “Op elke positie is een keer een wissel nodig. Misschien is dit het moment, maar sterke bedrijven bepalen dat zelf en laten hun oren niet hangen naar columnisten en voetbalcommentatoren”, aldus Zwagerman.
Adverteerdersgeld
Het probleem bij de zender is volgens haar groter dan alleen de huidige programmering of een programmadirecteur. De reclame-inkomsten staan onder druk en lineair tv-kijken neemt momenteel af. Toch heeft RTL op digitaal gebied volgens haar de zaken beter voor elkaar dan concurrent SBS.
Zwagerman: “RTL heeft wel een online positie, een groot verschil met SBS. Het is nu zaak aan de nieuwe CEO om daar een goede strategie op te bouwen. Dat neemt niet weg dat ze ook hun probleem met lineair aan moeten pakken. Want het is een sterk dalende maar nog steeds grote markt die deels de digitale strategie moet financieren. Feit blijft dat voor RTL, SBS én de STER het probleem opdoemt dat ik laatst al schetste in m’n BNR column. Die kleine miljard adverteerdersgeld verdelen ze nu nog met z’n drieën. Dat blijft niet zo.”
Geef als eerste een reactie